Connect with us

Terkini

‘Ini Kerajaan NATO, No Action Talk Only’ – Syed Saddiq

Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman hari ini menyifatkan Kerajaan Madani diterajui Pakatan Harapan-Barisan Nasional (PH-BN) sebagai ‘Kerajaan NATO atau No Action Talk Only’. 

Wartawan TMT

Published

on

Ini Kerajaan NATO, No Action Talk Only – Syed Saddiq
Foto: Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.
  • Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman hari ini menyifatkan Kerajaan Madani diterajui Pakatan Harapan-Barisan Nasional (PH-BN) sebagai ‘Kerajaan NATO atau No Action Talk Only.’
  • Syed Saddiq yang juga Presiden MUDA berkata, Kerajaan Madani bukanlah kerajaan ‘walk the talk’  atau kerajaan yang melaksanakan apa diperkatakan atau dijanjikan kepada rakyat sepertimana didakwa Menteri Undang-Undang, Datuk Seri Azalina Othman Said di Dewan Rakyat.
  • “Tidak perlu bicarakan soal reformasi baru seperti pemisahan peranan Peguam Negara dan Pendakwa Raya. Pada bulan Mac, YAB Perdana Menteri sendiri telah menjanjikan bahawa setiap parlimen tanpa mengira sama ada kerajaan atau pembangkang akan mendapat peruntukan yang sama. Tetapi hari ini, kawasan ahli parlimen kerajaan mendapat RM3.8 juta hingga RM4.5 juta, manakala kawasan pembangkang mendapat kosong Ringgit Malaysia. 
  • “Ini bermaksud sekolah-sekolah yang tidak diselenggara di kawasan pembangkang akan dibiarkan, ia bermaksud orang-orang susah yang mendaftar di bawah sistem e-Kasih tidak akan dapat pembelaan yang sewajarnya kerana lazimnya mereka memerlukan bantuan dari parlimen yang sedia ada. Hanya kerana berbeza warna politik, orang-orang susah di kawasan tersebut yang bakal diseksa dan diambil tindakan,” kata Syed Saddiq dalam kenyataan media reaksi kepada ucapan menteri undang-undang di Dewan Rakyat di sini hari ini.
  • Azalina dalam ucapan penggulungannya di Dewan Rakyat hari ini menyatakan bahawa “Kerajaan MADANI adalah kerajaan yang akan walk the talk” dan akan membawa pelbagai reformasi, salah satu darinya adalah pemisahan peranan Peguam Negara dan Pendakwa Raya.

KUALA LUMPUR – Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman hari ini menyifatkan Kerajaan Madani diterajui Pakatan Harapan-Barisan Nasional (PH-BN) sebagai ‘Kerajaan NATO atau No Action Talk Only.’

Syed Saddiq yang juga Presiden MUDA berkata, Kerajaan Madani bukanlah kerajaan ‘walk the talk’  atau kerajaan yang melaksanakan apa diperkatakan atau dijanjikan kepada rakyat sepertimana didakwa Menteri Undang-Undang, Datuk Seri Azalina Othman Said di Dewan Rakyat.

Katanya, beliau melabelkan kerajaan hari ini sebagai Kerajaan NATO kerana pelbagai janji reformasi tertangguh atau kerajaan terus menangguhkan perkara itu.

“Tidak perlu bicarakan soal reformasi baru seperti pemisahan peranan Peguam Negara dan Pendakwa Raya.

“Pada bulan Mac, YAB Perdana Menteri sendiri telah menjanjikan bahawa setiap parlimen tanpa mengira sama ada kerajaan atau pembangkang akan mendapat peruntukan yang sama. Tetapi hari ini, kawasan ahli parlimen kerajaan mendapat RM3.8 juta hingga RM4.5 juta, manakala kawasan pembangkang mendapat kosong Ringgit Malaysia. 

“Ini bermaksud sekolah-sekolah yang tidak diselenggara di kawasan pembangkang akan dibiarkan, ia bermaksud orang-orang susah yang mendaftar di bawah sistem e-Kasih tidak akan dapat pembelaan yang sewajarnya kerana lazimnya mereka memerlukan bantuan dari parlimen yang sedia ada. Hanya kerana berbeza warna politik, orang-orang susah di kawasan tersebut yang bakal diseksa dan diambil tindakan,” kata Syed Saddiq dalam kenyataan media reaksi kepada ucapan menteri undang-undang di Dewan Rakyat di sini hari ini.

Azalina dalam ucapan penggulungannya di Dewan Rakyat hari ini menyatakan bahawa “Kerajaan MADANI adalah kerajaan yang akan walk the talk” dan akan membawa pelbagai reformasi, antaranya adalah pemisahan peranan Peguam Negara dan Pendakwa Raya.

Mengulas lanjut, Syed Saddiq berkata Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Januari lalu menjanjikan bahawa semua ahli kabinet wajib mengisytiharkan harta, namun sehingga pertengahan September, tiada lagi ahli kabinet berbuat demikian.

“Tahun lepas pula dijanjikan juga bahawa kes rasuah tidak akan digugurkan sekiranya beliau menjadi Perdana Menteri, kini kita lihat kes rasuah besar terlepas begitu saja. Ini dari kata-kata beliau sendiri,” katanya.

Sebelum ini, Syed Saddiq memilih menjadi pembangkang kuasa ketiga dalam Dewan Rakyat selepas tidak berpuas hati dengan keputusan Peguam Negara melepaskan tanpa membebaskan Timbalan Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi daripada 47 kes pertuduhan rasuah, pecah amanah dan penggubahan wang haram membabitkan dana Yayasan Akalbudi, ketika prosiding berada di peringkat bela diri.

Mengulas tentang janji-janji reformasi dan tatakelola pihak kerajaan, Syed Saddiq menegaskan beliau tidak mahu mengungkapkan perkara seperti, “hari ini kita menang, esok minyak turun harga”.

“Saya bangkitkan perkara yang berada di dalam kawalan, within your control. Perkara-perkara inilah yang saya katakan apabila mendengar perkataan “tatakelola” yang disebut berulang kali, ia merupakan penipuan,” kata Ahli Parlimen Muar itu.

Syed Saddiq menyatakan akan memberi komitmen sepenuhnya jika Kerajaan Persekutuan memerlukan undi dua pertiga majoriti di dalam Dewan Rakyat sekiranya ingin melaksanakan janji-janji reformasi. 

“Saya sarankan kerajaan jangan berselindung di sebalik alasan tidak cukup 2/3 majoriti, tidak ada kestabilan dan tidak ada sokongan politik kerana saya merasakan kerajaan ini merupakan kerajaan yang paling stabil sejak berdekad, sejak zaman Tun Abdullah Ahmad Badawi kerana mendapat majoriti 147 kerusi,” katanya. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Terkini

(VIDEO) Israel serang Rafah, Musim haji tahun ini mungkin terjejas – ZRA

Musim haji tahun ini kemungkinan terjejas susulan serangan Israel ke atas Rafah, kata wartawan kanan, Zainal Rashid Ahmad (ZRA).

Avatar

Published

on

Foto: Wartawan kanan, Zainal Rashid Ahmad (ZRA).

KUALA LUMPUR – Musim haji tahun ini kemungkinan terjejas susulan serangan Israel ke atas Rafah, kata wartawan kanan, Zainal Rashid Ahmad (ZRA).

Beliau tidak menolak kemungkinan itu sekiranya Majlis Kerjasama Teluk (GCC) mengambil tindakan melancarkan perang atau membantu kumpulan yang mahu masuk ke medan perang sebagai respons kepada serangan Israel.

“Bererti akan ada ketegangan yang lebih besar di Asia Barat. Yang menjadikan ruang udara untuk musim haji tahun ini akan terjejas.

“Sama ada Israel marah dan akan attack (serang) kedudukan Axis of Resistance (kumpulan penentang Iran). Dia (Israel) boleh lancar sahaja peluru yang menjadikan ruang udara sampai ke Arab Saudi jadi cemas kerana Iraq kemudian ada Houthi. Houthi ada di hujung sana. Peluru berpandu kalau ditembak saja kalau nak dipintas atau tak dipintas oleh (Arab) Saudi tetap ruang udara itu boleh ditutup pada musim perang.

“Bererti empat juta jemaah haji, termasuk lebih 30 ribu yang ada di Malaysia ini sekarang berada telur di hujung tanduk. Siapa saja yang mengkaji geopolitik dalam bentuk yang lebih luas kita akan lihat gangguan perang ini akan sampai ke musim haji,” katanya menerusi klip video di TikTok bertajuk ‘Pencetus Ketidakstabilan Ekonomi Dunia’ pada Rabu.

Zainal yang juga pengasas ZRA Strim percaya Israel tidak mahu peperangan selepas musim haji kerana ia akan mengurangkan tekanan kepada umat Islam selain tidak dapat ‘memperdajalkan’ peluang mereka untuk menunaikan ibadah itu.

“Dia (Israel) nak buat sekarang supaya Arab Saudi (dan) negara-negara yang berada di dalam ruang udara musim haji yang mana negara-negara ini tak boleh bertindak kalaulah mereka mahukan ruang udara selamat bagi membolehkan jemaah haji yang mula terbang masuk pada pertengahan Mei ini tak terjejas penerbangan mereka seluruh dunia.

“Israel mahukan perang itu sekarang. Jadi ambil pandangan yang lebih luas, yang lebih menggambarkan kita ini bukan Islam kiasu Melayu yang hanya apabila kena dekat Melayu dan Islam maka kita jaja nama agama bahawa kitalah orang Islam terugi, yang terpaling terancam,” katanya dipercayai merujuk kritikan segelintir pihak mengenai isu rakyat Malaysia yang kehilangan pekerjaan ekoran penutupan beberapa syarikat kerana boikot. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending