Connect with us

Terkini

Didakwa ada mesej tersembunyi, filem Maryam Pagi Ke Malam perlu lalui penapisan LPF

Penggiat filem pendek patuh syariah menggesa filem Maryam Pagi Ke Malam, yang bakal ditayangkan sempena Pesta Filem Kota Bharu di Dewan Persatuan Hokkien Kota Bharu Kelantan pada 8 dan 9 September ini, dinilai dan melalui penapisan Lembaga Penapisan Filem Malaysia (LPF).

Hidayah Sani

Published

on

Didakwa ada mesej tersembunyi, filem Maryam Pagi Ke Malam perlu lalui penapisan LPF
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Penggiat filem pendek patuh syariah menggesa filem Maryam Pagi Ke Malam, yang bakal ditayangkan sempena Pesta Filem Kota Bharu di Dewan Persatuan Hokkien Kota Bharu Kelantan pada 8 dan 9 September ini, dinilai dan melalui penapisan Lembaga Penapisan Filem Malaysia (LPF).
  • Gesaan itu dibuat Zabidi Mohamed berikutan filem diterbitkan Anomalous Films arahan Badrul Hisham Ismail yang juga penulis skripnya itu dilihat seakan-akan ingin menyembunyikan sesuatu berkenaan kandungan filem terbabit.
  • “Saya percaya Mycreative Ventures sebagai penyalur dana kerajaan tersebut ada menyimpan satu salinan filem tersebut. Dapat dana kerajaan tapi tidak mahu hantar ke KDN untuk dinilai dan dapat kelulusan LPF adalah sesuatu yang sangat pelik.
  • “Dana kerajaan adalah duit dari pembayar cukai. Kita yang bayar cukai di Malaysia berhak minta agar Maryam Pagi ke Petang dihantar untuk dinilai oleh LPF. Pelik. Sangat pelik!,” katanya menerusi hantaran di Facebook pada Sabtu lalu
  • Zabidi berkata hujah penerbit dan pengarah filem itu bahawa ia diterbitkan hanya untuk penyertaan ke festival antarabangsa dan tidak memerlukan kelulusan LPF juga tidak boleh diguna pakai mahupun diterima.

KUALA LUMPUR — Penggiat filem pendek patuh syariah menggesa filem Maryam Pagi Ke Malam, yang bakal ditayangkan sempena Pesta Filem Kota Bharu di Dewan Persatuan Hokkien Kota Bharu Kelantan pada 8 dan 9 September ini, dinilai dan melalui penapisan Lembaga Penapisan Filem Malaysia (LPF).

Gesaan itu dibuat Zabidi Mohamed berikutan filem diterbitkan Anomalous Films arahan Badrul Hisham Ismail yang juga penulis skripnya itu dilihat seakan-akan ingin menyembunyikan sesuatu berkenaan kandungan filem terbabit.

“Di sini saya mencadangkan Mycreative Ventures sebagai agensi yang duduk di bawah Kementerian Komunikasi dan Digital (KKD) menyerahkan salinan filem Maryam tersebut kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk dinilai isi kandungannya oleh LPF. 

“Saya percaya Mycreative Ventures sebagai penyalur dana kerajaan tersebut ada menyimpan satu salinan filem tersebut. Dapat dana kerajaan tapi tidak mahu hantar ke KDN untuk dinilai dan dapat kelulusan LPF adalah sesuatu yang sangat pelik.

“Dana kerajaan adalah duit dari pembayar cukai. Kita yang bayar cukai di Malaysia berhak minta agar Maryam Pagi ke Petang dihantar untuk dinilai oleh LPF. Pelik. Sangat pelik!,” katanya menerusi hantaran di Facebook pada Sabtu lalu

Zabidi berkata filem itu tidak melalui penapisan KDN dan kelulusan LPF sedangkan ia mendapat dana daripada MyCreative Ventures sebuah agensi seperti FINAS (Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia) dan MDEC (Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia) yang berada di bawah KKD.

Zabidi berkata hujah penerbit dan pengarah filem itu bahawa ia diterbitkan hanya untuk penyertaan ke festival antarabangsa dan tidak memerlukan kelulusan LPF juga tidak boleh diguna pakai mahupun diterima.

Katanya, niat untuk tidak menghantar filem terbabit ke KDN untuk ditapis LPF juga menimbulkan syak seakan ada sesuatu yang ingin disembunyikan penerbit dan pengarah filem tersebut.

“Dua rakan penulis skrip yang telah menonton keseluruhan filem tersebut di Wayang Budiman Shah Alam ada menyenaraikan pada saya beberapa dialog dan babak-babak dalam filem tersebut yang menurut mereka mempunyai subtext yang menyembunyikan ‘belief system’ yang cuba diterapkan oleh pengarahnya kepada khalayak penonton.

“Tapi saya tidak boleh menyenaraikan di sini apa dialog dan babak-babak yang dikongsi dua rakan penulis skrip adalah keterangan dengar cakap (hearsay) kerana saya sendiri belum berkesempatan menontonnya. Saya mesti menontonnya sendiri untuk membuat penilaian yang adil.

“Mengetahui skripnya juga ditulis pengarah bersama Faizal Tehrani saya makin syak kandungan filem tersebut bukan sebuah text dari skrip yang tertulis atas kertas semata tapi ada mesej tersembunyi di sebalik subtextnya,” kata Zabidi yang juga merupakan penulis skrip dan buku.

Beliau memetik laporan akhbar online Malaymail bertarikh pada 3 Jan 2023 di mana Faizal Tehrani dilaporkan berkata: ‘When asked what the film’s themes are, screenwriter Faisal Tehrani said that it touches on several hot-button topics in Malaysia, ranging from feminism, xenophobia, and sexual orientation, to class struggle, the monarchy, and racism’. (Apabila ditanya apakah tema filem itu, penulis skrip Faisal Tehrani berkata ia menyentuh beberapa topik hangat di Malaysia, daripada feminisme, xenofobia dan orientasi seksual, kepada perjuangan kelas, monarki dan perkauman.)

Maryam Pagi Ke Malam berkisarkan watak utama — seorang pemilik galeri berusia 50-an daripada keluarga bangsawan Melayu — lakonan Sofia Jane, yang ingin mengahwini Damien, pasangan mudanya dari Sierra Leone, tetapi menghadapi tentangan daripada bapanya (Omar Abdullah).

Tajuk Maryam Dari Pagi Hingga Malam, merujuk kepada perjalanannya dalam sehari “mengatasi cabaran birokrasi yang menghalang wanita sepertinya memilih pasangan sendiri”. — The Merdeka Times

Sumber : Facebook Zabidi Mohamed

Author

Kolumnis

Islam tetapkan dasar hak pekerja lebih awal dari Barat

TARIKH 1 Mei adalah hari ditetapkan dunia Barat bagi memperingati perjuangan para buruh dalam menuntut hak-hak mereka sebagai pekerja semasa era Revolusi Perindustrian kira-kira 140 tahun lalu.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

TARIKH 1 Mei adalah hari ditetapkan dunia Barat bagi memperingati perjuangan para buruh dalam menuntut hak-hak mereka sebagai pekerja semasa era Revolusi Perindustrian kira-kira 140 tahun lalu.

Sejak saat itu, tarikh tersebut didedikasikan sebagai ‘Hari Pekerja’ bagi meraikan semua yang bergelar pekerja di seluruh dunia.  

Namun, fahaman itu adalah fahaman simplistik yang mengaitkan Hari Pekerja hanyalah hari untuk berehat dan bersantai sempena cuti umum. 

Sedangkan, terdapat peristiwa hitam di sebalik ‘keseronokan’ cuti Hari Pekerja di mana untuk mencapai ke detik itu, telah banyak nyawa terkorban dalam menuntut hak-hak pekerja. 

Barat perlu bermati-matian tetap dasar hak pekerja 

Kemuncak kepada perjuangan buruh itu sudah tentulah dikaitkan dengan Rusuhan Haymarket di Chicago, Amerika Syarikat pada 4 Mei 1886 yang menjadi akar kepada sejarah Hari Pekerja. 

Foto: Peristiwa rusuhan Haymarket di Chicago pada 4 Mei 1886

Rusuhan itu berpunca daripada kezaliman pemilik kilang industri yang menindas tenaga buruh supaya mereka bekerja lebih masa dengan kadar upah rendah semata-mata untuk memaksimumkan keuntungan peribadi. 

Ada buruh dipaksa bekerja 16 jam sehari. Malah, ada yang terpaksa bekerja selama 19 jam sehari tanpa diberikan sebarang cuti. Dan upah diterima tidak setimpal dengan kadar jam yang mereka kerjakan. 

Disebabkan tiada sebarang kawalan daripada kerajaan, kilang-kilang industri ini bebas untuk memperlakukan apa-apa sahaja terhadap tenaga buruh mereka walaupun ditindas seperti ‘hamba’. 

Malah di samping dunia Barat pada ketika itu, tidak mempunyai asas dan dasar yang boleh mengangkat hak-hak asasi kemanusiaan. 

Maka para buruh perlu berjuang bermati-matian dan berdemonstrasi bagi menuntut dan menetapkan hak buat mereka. 

Iaitu hak bekerja lapan jam sehari, hak bercuti rehat seminggu sekali serta hak dibayar upah setimpal. 

Perjuangan inilah yang akhirnya membawa kepada sambutan Hari Buruh Antarabangsa atau Labour Day pada 1 Mei setiap tahun dan hak-hak inilah yang menjadi teras kepada tenaga sumber manusia di zaman moden. 

Justeru itu, sehingga kini ramai memandang ke arah dunia Barat sebagai peneraju dalam menetapkan dasar hak-hak pekerja dan paling terkedepan dalam mencari solusi isu hak pekerja. 

Muslim usah inferior, Islam sudah lama ada hak pekerja anti penindasan 

Sedangkan menariknya, Islam telah lama mengakui dan membawa dasar hak-hak pekerja anti-penindasan yang diperjuangkan Barat sejak 1400 tahun dahulu tanpa perlu berlakunya pertumpahan darah. 

Dalam ajaran Islam, pekerja dianggap seperti saudara dan pembantu yang layak dilayan dengan manusiawi, cermat dan perlu dijaga hak dan kebajikannya sepanjang tempoh mereka berkhidmat.  

“Mereka adalah saudara dan pembantu kalian, Allah telah menjadikan mereka di bawah (kekuasaan) tangan-tangan kalian. Barangsiapa yang keadaan saudaranya berada di bawah kekuasaannya, hendaklah ia memberi makan dari apa yang ia makan, memberi pakaian dari apa yang ia pakai, dan janganlah kalian memberinya pekerjaan yang tidak sanggup mereka kerjakan. Jika kalian membebaninya pekerjaan, maka bantulah mereka!” (Sahih Bukhari, No. 30) 

Berbeza dengan dunia Barat di mana pekerja perlu bermati-matian untuk menuntut hak-hak mereka daripada majikan, sebaliknya para sahabat Nabi SAW, yang juga majikan, dengan mudahnya mengimplementasikan dasar itu dan memberikan hak-hak pekerja kepada hamba-hamba mereka. 

Contohnya dari kehidupan para sahabat seperti kisah Salman RA dan Abu Dzar RA menunjukkan bagaimana mereka tidak membebani pekerja dengan tugas yang berat dan menjaga kebajikan pekerjanya. 

Abu Qilabah meriwayatkan: Seorang lelaki masuk ke rumah Salman RA, sedang dia menguli tepung. Lelaki itu berkata, “Apakah ini?”. Salman berkata, “Kami mengutus hamba itu untuk suatu urusan dan kami tidak suka jika dia mempunyai dua tugas sekaligus.” (Ḥilyat al-Awliyā’, No. 657)

Dalam hadis lain yang diriwayatkan Ibnu Syuaib RA berkata: “Aku pernah menemui Abu Dzar di daerah Rabbah, aku melihat Abu Dzar memakai jubah dan hambanya juga memakai jubah yang sama juga.” (Sahih Bukhari, No. 30) 

Meskipun Islam telah memperkenalkan nilai anti-penindasan dan hak-hak pekerja terlebih dahulu dari Barat, sayangnya, nilai dan hak tersebut jarang diperkatakan secara luas seperti Barat. 

Barangkali disebabkan Muslim sendiri berasa ‘inferior’ dengan nilai Islam dan terlalu memandang tinggi terhadap nilai Barat sedangkan nilai Islam hakikatnya sudah jauh mendahului nilai Barat. 

Contohnya, hak dibayar upah setimpal yang diperjuangkan Barat. Islam memerintahkan majikan bukan sahaja perlu membayar pekerjanya dengan upah setimpal, namun penggajiannya perlu cepat dan disegerakan. 

Rasulullah SAW bersabda: “Berikanlah upah pekerja (buruh) sebelum kering peluhnya.” (Sunan Ibn Majah, No. 2443) 

Imam Al-Munawi dalam kitabnya, Faidh Al-Qadir berkata: “Haram hukumnya menunda gaji pekerja jika tiada kekangan untuk disegerakan. Perintah untuk menyerahkan gaji sebelum mengering peluh para pekerja adalah satu kiasan atas wajibnya menyegerakan setelah pekerjaan mereka selesai, walau para pekerja memintanya meskipun belum sampai berpeluh, atau berpeluh dan telah kering.” 

Walaupun demikian penggajian boleh juga mengikut persetujuan sama ada harian, mingguan atau bulanan. Jika ianya telah dipersetujui, maka hendaklah ditunaikan mengikut persetujuan. 

“Umat Islam wajib mematuhi persyaratan yang telah mereka sepakati.” (Jami’ at-Tirmidhi, No. 1352) 

Kesimpulan 

Bayangkan sejak 1400 tahun lalu, dari sistem kontrak antara majikan dan pekerja, sistem penggajian sehinggalah hal ehwal kebajikan dan implementasinya telah dititik beratkan dalam dunia Islam. 

Malah terdapat satu amaran keras terhadap majikan yang menzalimi dan menindas pekerjanya. Dalam satu hadis, Rasulullah SAW meriwayatkan bahawa Allah SWT berfirman: 

“Terdapat tiga golongan yang akan menjadi musuhKu pada hari kiamat…(salah satunya ialah) orang yang mempekerjakan orang lain, namun setelah orang tersebut memenuhi tugasnya, upahnya tidak dibayarkan.” (Sahih Bukhari, No. 2227) 

Sesungguhnya, nilai-nilai dan hak-hak pekerja dalam Islam adalah solusi yang cukup adil dan saksama kerana ia diberi oleh Tuhan yang Maha Mengetahui, yang tahu apa yang terbaik dan terburuk untuk setiap makhlukNya. – The Merdeka Times 

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending