Connect with us

Antarabangsa

Vaksin pertama dunia penyakit demam babi Afrika hampir diluluskan di Vietnam

Vaksin terhadap penyakit Demam Babi Afrika (ASF) yang sedang diuji di Vietnam kini di peringkat hampir mendapat kelulusan, kata pegawai veterinar global dan Amerika Syarikat (AS).

Wartawan TMT

Published

on

Vaksin pertama dunia penyakit demam babi Afrika hampir diluluskan di Vietnam
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Vaksin penyakit Demam Babi Afrika (ASF) sedang diuji di Vietnam kini di peringkat hampir mendapat kelulusan, kata pegawai veterinar global dan Amerika Syarikat (AS).
  • Ia sekali gus bakal menjadi kejayaan besar menangani penyakit haiwan mati yang kerap memusnahkan ladang ternakan babi di seluruh dunia.
  • Dalam wabak terburuk sekitar tahun 2018 dan 2019, kira-kira separuh daripada populasi babi domestik mati di China pengeluar terbesar dunia, mengakibatkan kerugian dianggarkan lebih AS$100 bilion (RM460.6 bilion).
  • Selepas beberapa dekad percubaan gagal akibat kerumitan virus, dua vaksin  dibangunkan bersama oleh saintis AS diuji dalam skim perintis besar oleh syarikat Vietnam menunjukkan hasil ‘sangat menjanjikan’.

HANOI: Vaksin terhadap penyakit Demam Babi Afrika (ASF) yang sedang diuji di Vietnam kini di peringkat hampir mendapat kelulusan, kata pegawai veterinar global dan Amerika Syarikat (AS).

Ia sekali gus bakal menjadi kejayaan besar bagi menangani penyakit haiwan mati yang kerap memusnahkan ladang ternakan babi di seluruh dunia.

Wabak ASF selama bertahun-tahun mengganggu pasaran daging babi global sebanyak AS$250 bilion (RM1.151 bilion).

Dalam wabak terburuk sekitar tahun 2018 dan 2019, kira-kira separuh daripada populasi babi domestik mati di China yang juga pengeluar terbesar dunia, mengakibatkan kerugian dianggarkan lebih AS$100 bilion (RM460.6 bilion).

Selepas beberapa dekad percubaan gagal akibat kerumitan virus, dua vaksin yang dibangunkan bersama oleh saintis AS yang diuji dalam skim perintis besar oleh syarikat Vietnam menunjukkan hasil ‘sangat menjanjikan’, kata Ketua Jabatan Sains di Pertubuhan Dunia untuk Kesihatan Haiwan (WOAH), Gregorio Torres kepada Reuters dalam temubual telefon.

“Kami tidak pernah begitu hampir untuk mendapatkan vaksin yang mungkin berkesan,” katanya sambil menyatakan suntikan dua dos itu mungkin peluang tertinggi untuk berjaya dan dibenarkan dijual di seluruh dunia.

Kedua-dua vaksin yang sudah mendapat kelulusan di Vietnam untuk kegunaan komersial perintis kini sudah selesai.

Langkah seterusnya adalah kebenaran di seluruh negara yang pertama untuk vaksin ASF dan kemungkinan penjualan di luar negara.

Setiausaha Pertanian AS, Thomas Vilsack, berkata pihaknya mungkin berminat untuk membeli vaksin sebagai langkah berjaga-jaga walaupun negara itu setakat ini bebas daripada virus terbabit.

“Terdapat minat khusus yang jelas,” katanya dalam temu bual dengan Reuters pada April lalu ketika bercakap mengenai kemungkinan pembelian vaksin Vietnam.

Vaksin terbabit sudah diuji di Vietnam, negara yang mengalami ancaman berterusan ASF membuatkannya tidak dapat dibangunkan di AS berikutan virus itu tiada di sana.

Sejak 2021, ASF yang tidak membawa maut kepada manusia dilaporkan di hampir 50 negara dan menyebabkan kira-kira 1.3 juta kematian babi, kata WOAH dalam laporan biasa minggu lalu.

Sumber: Berita Harian

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Antarabangsa

Malaysia boleh ikut jejak Australia haramkan penjualan vape di luar farmasi

Malaysia boleh mengikuti jejak Australia mengharamkan penjualan vape di luar farmasi sekiranya ia mahu berbuat demikian.

A.R. Khan

Published

on

Foto: Doktor Farmasi Klinikal, Profesor Mohamad Haniki Nik Mohamed.
  • Malaysia boleh mengikuti jejak Australia mengharamkan penjualan vape di luar farmasi sekiranya ia mahu berbuat demikian.
  • Doktor Farmasi Klinikal, Profesor Mohamad Haniki Nik Mohamed bagaimanapun berkata produk berkenaan perlu didaftar dan dikawal selia di bawah National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) sebagai produk berhenti merokok.
  • “Kalau kita nak ikut Australia, kita dah ada kita punya regulations. Kalau nak apa-apa produk pun digunakan untuk berhenti merokok, produk tersebut perlu diluluskan dahulu oleh National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).
  • “Jadi kalau dia (penjual mengesyorkan) gunakan untuk tujuan membantu orang berhenti merokok, jadi daftarkanlah produk dia, produk rokok elektronik tu.
  • “Jadi bila dah daftar, bolehlah dijual di bawah kategori apa yang bersesuaian itu (yang) akan ditentukan pihak KKM berdasarkan bukti kajian klinikal yang dijalankan berdasarkan kepada tahap keselamatan, keberkesanan dan kualiti produk itu,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times (TMT) di sini hari ini.
  • Beliau mengulas laporan media mengenai tindakan Australia melarang penjualan vape di luar farmasi berkuatkuasa semalam.

KUALA LUMPUR – Malaysia boleh mengikuti jejak Australia mengharamkan penjualan vape di luar farmasi sekiranya ia mahu berbuat demikian.

Doktor Farmasi Klinikal, Profesor Mohamad Haniki Nik Mohamed bagaimanapun berkata produk berkenaan perlu didaftar dan dikawal selia di bawah National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) sebagai produk berhenti merokok.

NPRA adalah agensi di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Kalau kita nak ikut Australia, kita dah ada kita punya regulations. Kalau nak apa-apa produk pun digunakan untuk berhenti merokok, produk tersebut perlu diluluskan dahulu oleh National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Jadi kalau dia (penjual mengesyorkan) gunakan untuk tujuan membantu orang berhenti merokok, jadi daftarkanlah produk dia, produk rokok elektronik tu.

“Jadi bila dah daftar, bolehlah dijual di bawah kategori apa yang bersesuaian itu (yang) akan ditentukan pihak KKM berdasarkan bukti kajian klinikal yang dijalankan berdasarkan kepada tahap keselamatan, keberkesanan dan kualiti produk itu,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times (TMT) di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan media mengenai tindakan Australia melarang penjualan vape di luar farmasi berkuatkuasa semalam.

Semalam, Australia menjadi negara pertama menguatkuasakan pengharaman penjualan vape di luar farmasi yang menyaksikan pembuatan, pembekalan, pemilikan komersial dan pengiklanan tempatan vape pakai buang dan vape bukan terapeutik, dilarang di bawah langkah pembaharuan itu.

Menurut undang-undang baharu itu, penguatkuasaan akan menyasarkan individu dan peniaga penjual vape, bukannya penggunanya.

Hukuman berat bagi individu yang menjual vape bukan terapeutik adalah hukuman maksimum tujuh tahun penjara dan denda $2.2 juta, manakala syarikat boleh dikenakan denda sehingga $21.91 juta untuk setiap kesalahan. 

Semakan TMT menerusi enjin carian di laman sesawang NPRA setakat ini menunjukkan tiada produk vape berdaftar di bawah agensi kawalselia farmaseutikal kebangsaan Malaysia itu. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending