Connect with us

Terkini

Lesen mesra Muslim diperlukan bagi kedai makan di Pulau Pinang – Jabatan Hal Ehwal Agama Negeri

Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Pulau Pinang (JHEAINPP) digesa mengeluarkan lesen mesra Muslim kepada premis makanan di negeri ini bagi menjaga hak-hak pelanggan Muslim.

Wartawan TMT

Published

on

Lesen mesra Muslim diperlukan bagi kedai makan di Pulau Pinang - Jabatan Hal Ehwal Agama Negeri
Foto: Terdahulu JHEAINPP sahkan kedai menjual nasi ayam dan itik di Sungai Ara tidak mempunyai Sijil Pengesahan Halal Malaysia (SPHM).
  • Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Pulau Pinang (JHEAINPP) digesa keluarkan lesen mesra Muslim kepada premis makanan di negeri itu bagi menjaga hak-hak pelanggan Muslim.
  • “Lesen mesra Muslim itu bagi membolehkan premis makanan diurus selia dengan garis panduan yang menjaga kehormatan pelanggan Muslim,” – Pengerusi Pertubuhan Pembangunan Ummah Pulau Pinang, Dr Zaki Ibrahim
  • “Demi keselesaan orang Islam, Pertubuhan Pembangunan Ummah Pulau Pinang mencadangkan JHEAIPP diberi kuasa untuk mengeluarkan lesen mesra Muslim kepada gerai makanan dan restoran. 
  • ”Garis panduan untuk mendapat sijil pengiktirafan halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) adalah lebih baik tetapi kita sedia maklum cabaran dan proses yang panjang untuk mendapat pengiktirafan halal Jakim.”

GEORGETOWN – Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Pulau Pinang (JHEAINPP) digesa mengeluarkan lesen mesra Muslim kepada premis makanan di negeri ini bagi menjaga hak-hak pelanggan Muslim.

Pengerusi Pertubuhan Pembangunan Ummah Pulau Pinang, Dr Zaki Ibrahim berkata, orang Islam di Pulau Pinang berhak berasa selesa ketika menjamu selera di premis makanan sama ada gerai atau restoran.

Menurutnya, lesen mesra Muslim itu bagi membolehkan premis makanan diurus selia dengan garis panduan yang menjaga kehormatan pelanggan Muslim.

“Demi keselesaan orang Islam, Pertubuhan Pembangunan Ummah Pulau Pinang mencadangkan JHEAIPP diberi kuasa untuk mengeluarkan lesen mesra Muslim kepada gerai makanan dan restoran.

”Garis panduan untuk mendapat sijil pengiktirafan halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) adalah lebih baik tetapi kita sedia maklum cabaran dan proses yang panjang untuk mendapat pengiktirafan halal Jakim,” katanya dalam kenyataan pada Jumaat.

Sebelum ini, tular klip video berdurasi 2 minit 38 saat berhubung dua lelaki Melayu dilihat memasuki sebuah restoran bukan Islam di Paya Terubong dipercayai untuk mengambil masakan nasi ayam dan menjualnya di gerai milik orang Melayu di Sungai Ara.

Perkara itu telah mencetuskan ketidakpuasan hati dalam kalangan orang Muslim terutamanya pelanggan yang pernah membeli juadah nasi ayam di kedai terbabit.

Dalam pada itu, kata Dr Zaki lagi, lesen mesra Muslim adalah langkah yang lebih praktikal dan lesen itu perlu dikeluarkan oleh Unit Halal JHEAINPP serta diberi kuasa untuk menjalankan pemantauan.

“Insiden ini mencemar imej Pulau Pinang apabila peniaga sebegini mementingkan keuntungan daripada tanggungjawab dan menghormati pengunjung Islam.

“Siasatan yang dijalankan oleh Pertubuhan Pembangunan Ummah Pulau Pinang mendapati pemilik perniagaan tersebut adalah bukan Islam.

“Selain itu, pemilik tersebut tidak mengiklankan bahawa gerainya mendapat pengiktirafan halal,” katanya.

Beliau berkata, kekeliruan berlaku apabila pekerja-pekerja kedai itu adalah orang Islam dan proses penyediaan makanan berlaku di tempat berasingan.

“Perkara ini juga disahkan oleh JHEAINPP yang mendapati makanan dimasak di sebuah premis di kompleks beli belah di Persiaran Gurney turut dibawa untuk dijual di gerai Sungai Ara,” katanya.

Sebelum ini, JHEAINPP mengesahkan kedai menjual nasi ayam dan itik di Sungai Ara yang terpalit dengan kontroversi disahkan tidak mempunyai Sijil Pengesahan Halal Malaysia (SPHM).

Pemangku Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Pulau Pinang (JHEAINPP), Mohd Hanif Omar@Wahab berkata, siasatan mendapati, pemilik kedai tersebut yang juga seorang Muslim turut mempunyai restoran nasi ayam dan itik di sebuah kompleks beli belah di sini.

Katanya, bagaimanapun untuk premis di kompleks beli belah, ia milik bersama antara lelaki Muslim tersebut bersama seorang pemilik bukan Islam.

Ujarnya, pemeriksaan pada premis di pusat beli belah tersebut juga didapati tidak mempunyai SPHM.

Sumber: Sinar Harian

 

 

Author

Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending