Connect with us

Kolumnis

Mengapa pengedar dadah dihukum mati?

Seorang rakyat Malaysia, Kalwant Singh dilaporkan telah menjalani hukuman mati di Singapura atas kesalahan memiliki 60.15 gram diamorfin dan mengedar 120.9 gram dadah tersebut.

Editor The Merdeka Times

Published

on

Tali gantung
Gambar sekadar hiasan.
  • Seorang rakyat Malaysia, Kalwant Singh menjalani hukuman mati di Singapura atas kesalahan miliki dan edar dadah.
  • Undang-undang di Malaysia turut menjalankan hukuman mati untuk beberapa kesalahan berat.
  • Aktivis penentang hukuman mati menganggapnya sebagai satu bentuk pencabulan hak asasi manusia dan tidak berperikemanusiaan.
  • Dadah runtuhkan institusi kekeluargaan, melemahkan ekonomi dan melumpuhkan pembangunan negara.
  • Hukuman mati dilihat masih relevan, namun institusi keadilan memainkan peranan bagi menjatuhkan hukuman yang setimpal dengan perbuatan penjenayah yang menyalahi aturan sistem kemasyarakatan, dan pada masa sama menggerunkan masyarakat untuk melakukan kesalahan yang sama.

Seorang rakyat Malaysia, Kalwant Singh dilaporkan telah menjalani hukuman mati di Singapura atas kesalahan memiliki 60.15 gram diamorfin dan mengedar 120.9 gram dadah tersebut.

Undang-undang di negara Malaysia turut menjalankan hukuman mati untuk beberapa kesalahan seperti mengedar dadah, membunuh, melancarkan perang ke atas Yang di-Pertuan Agong, terlibat dalam aktiviti keganasan dan menculik.

Perkara 5(1) Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa tiada seorang pun boleh diambil nyawanya atau dilucutkan kebebasan dirinya kecuali mengikut undang-undang. Ini bermakna sekiranya undang-undang telah menetapkan hukuman mati bagi pesalah, ia dikira tidak melanggar hak asasi di bawah peruntukan perlembagaan tersebut sekiranya dijatuhkan ke atas tertuduh.

Aktivis penentang hukuman mati berhujah bahawa hukuman mati adalah satu bentuk pencabulan hak asasi manusia yang kejam dan tidak berperikemanusiaan. Namun begitu, tidak dinafikan masih ramai yang menyokong pelaksanaan hukuman mati.

Jika diteliti, kegiatan mengedar dadah menjadi punca utama kepada isu ketagihan dadah. Penagih tidak boleh wujud sekiranya pengedar dadah tidak wujud. Masalah ketagihan ini seterusnya akan memberi kesan buruk bukan hanya kepada penagih, malah ia juga akan menjejaskan keamanan dan keselamatan segenap lapisan masyarakat.

Dadah adalah musuh paling jahat yang berupaya meruntuhkan institusi kekeluargaan, melemahkan kekuatan ekonomi dan melumpuhkan pembangunan negara. Ia turut menjadi punca kepada jenayah lain seperti rompak, curi dan bunuh.

Keseriusan kesalahan berkaitan dadah tercermin dalam undang-undang dadah Malaysia, yang mempunyai hukuman sangat keras bagi pengedar dadah.

Secara khusus, beberapa undang-undang dadah telah digubal untuk menangani masalah dadah:

(1) Akta Dadah Berbahaya 1952 (undang-undang dadah utama),

(2) Akta Racun 1952 (bertujuan mengawal bahan, yang berada dalam Senarai Racun),

(3) Akta Tanggungan Dadah 1983 (memberi tumpuan kepada memberi rawatan dan pemulihan kepada penyalahgunaan dadah),

(4) Akta Agensi Anti Dadah Kebangsaan 2004 (penubuhan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (NADA)

Justeru, hukuman paling berat seperti hukuman mati dilihat sebagai hukuman yang setimpal untuk golongan ini. Namun bukan mudah untuk seorang hakim menjatuhkan hukuman mati ke atas tertuduh. Hal ini kerana dalam setiap kes jenayah memerlukan beban pembuktian melampaui keraguan munasabah (beyond reasonable doubt). Sekiranya wujud sebarang keraguan, sukar untuk tertuduh disabit bersalah. Institusi keadilan memainkan peranan yang paling penting bagi memastikan tiada kes tersalah hukum.

Hukuman mati dianggap masih relevan untuk mengambil kira kepentingan hidup masyarakat dan negara. Hukuman yang dikenakan haruslah setimpal dengan perbuatan penjenayah yang menyalahi aturan sistem kemasyarakatan, dan pada masa sama menggerunkan masyarakat untuk melakukan kesalahan yang sama.

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak menggambarkan pendirian The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Antara emosi dan rasional

“Dan bahawa sesungguhnya, Dia lah yang menyebabkan (seseorang itu bergembira) tertawa, dan menyebabkan (seseorang itu berdukacita) menangis.” (al-Quran 53:43)

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

“Dan bahawa sesungguhnya, Dia lah yang menyebabkan (seseorang itu bergembira) tertawa, dan menyebabkan (seseorang itu berdukacita) menangis.” (al-Quran 53:43)

Emosi merupakan salah satu fitrah yang telah diciptakan Allah SWT dalam diri manusia.

Ahli psikologi membahagikan emosi manusia kepada enam jenis kategori iaitu gembira, sedih, marah, takut, terkejut dan jijik.

Setiap daripada kita pasti pernah merasai emosi yang pelbagai ini.

Pada masa yang sama, manusia juga dikurniakan dengan akal untuk kita berfikir secara rasional.

Dalam al-Quran, Allah SWT sentiasa menggunakan perkaraan ‘Afala Ta’qilun’ (Tidakkah kamu menggunakan akalmu?) dan perkataan ‘Afala Tatafakkarun’ (Tidakkah kamu berfikir?)

Mencari titik seimbang antara emosi dan akal

Mungkin kita pernah dengar “apabila emosi tinggi, rasional akan jadi rendah”.

Namun prinsip ini bukanlah tepat secara mutlak. Prinsip yang lebih tepat adalah “apabila emosi melampaui batas, rasional akan jadi rendah”.

Sebenarnya, kita memerlukan emosi dalam membuat keputusan yang rasional. Tidak mungkin manusia akan terlepas daripada emosinya walaupun dalam membuat keputusan. 

Ini terbukti dalam satu kajian kes pada 1848, seorang lelaki bernama Phineas Gage telah terlibat dalam kemalangan di tempat kerjanya di mana sebatang besi tercucuk ke rahang bawah kirinya dan keluar melalui bahagian atas tengkoraknya. 

Walaupun Gage masih boleh membaca dan bercakap, dia telah kehilangan keupayaannya untuk merasakan sebarang emosi mahupun meluahkan. 

Rentetan daripada ketidakupayaan Gage untuk meluahkan emosi itu akhirnya menghilangkan juga keupayaannya untuk menaakul atau membuat sebarang keputusan. 

Personaliti beliau berubah dan menjadi alkoholik setelah insiden tersebut. Bukan itu sahaja, beliau mulai membuat pilihan yang tidak rasional berkaitan kehidupannya dan sering berkelakuan tidak menentu, malah bertentangan dengan kepentingan dirinya.

Walaupun kini, kita dimomokkan dengan kehebatan teknologi Kecerdasan Buatan ataupun AI (artificial intelligence) yang dapat membuat keputusan rasional tanpa emosi. 

Tetapi, solusi diberikan AI tidak dapat mencerminkan emosi manusia yang sebenar dan tidak bersifat empatik. 

Foto: ‘Dialog’ bersama AI

Sedangkan elemen emosi adalah salah satu komponen penting ketika kita membuat keputusan. Secara tidak sedar, keputusan rasional yang kita buat adalah juga sebenarnya hasil daripada emosi manusia.

Sebagai contoh, bagaimana kita putuskan untuk menjauhi perbuatan dosa dan maksiat adalah kerana kita mempunyai perasaan takut dengan azab Allah SWT yang jauh lebih menyeksakan dan abadi daripada ‘kenikmatan’ yang sementara.   

Selain itu, keputusan kita untuk berbuat baik kepada ahli keluarga dan orang asing tanpa balasan adalah kerana adanya sifat perikemanusiaan. Inilah fungsi dan hakikat emosi dalam membuat keputusan. 

Emosi memberi kita maklumat tentang sekeliling kita. Apabila berkomunikasi dengan orang lain, emosi dapat ditunjukkan melalui ekspresi muka dan bahasa badannya. Maka, dengan memahami emosi seseorang, kita dapat berkomunikasi dengan lebih baik dan efektif.

Kesimpulan

Walaupun pemikiran rasional melibatkan emosi, kita perlu berhati-hati untuk tidak membiarkan emosi yang mengawal akal kita kerana emosi juga merupakan antara ujian yang Allah SWT berikan kepada manusia.

Apabila emosi kita melampaui akal kita, maka seseorang itu akan melakukan tindakan di luar kawalan. Emosi itu penting tetapi ia perlu dikawal dengan akal.

Sepertimana sabda Nabi Muhammad SAW: 

“Seorang yang kuat itu bukanlah yang handal bergusti; seorang yang kuat ialah orang yang mampu mengawal dirinya sewaktu sedang marah.” (Sahih al-Bukhari, No. 6114) – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending