Connect with us

Terkini

Warga asing guna ubat ‘tidurkan’ kanak-kanak untuk mengemis

Jabatan Imigresen (JIM) Kuala Lumpur melumpuhkan sindiket menggunakan warga asing dan kanak-kanak untuk menjalankan aktiviti mengemis sekitar ibu negara dalam serbuan di Jalan Sultan Azlan Shah, malam tadi.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Jabatan Imigresen (JIM) Kuala Lumpur melumpuhkan sindiket menggunakan warga asing dan kanak-kanak untuk menjalankan aktiviti mengemis sekitar ibu negara dalam serbuan di Jalan Sultan Azlan Shah, malam tadi.
  •  Lebih menyedihkan bayi dan kanak-kanak berusia antara 10 bulan hingga enam tahun diberikan ubat dipercayai untuk ditidurkan sebelum dibawa oleh warga asing dewasa menjalankan aktiviti mengemis sekitar Jalan Chow Kit, Jalan Masjid India dan Jalan Sentul pada waktu pagi.
  •  Serbuan turut berjaya membongkar sindiket pemalsuan dokumen pasport yang berselindung disebalik perniagaan kedai dobi, alat telekomunikasi dan kedai gunting rambut.

KUALA LUMPUR — Jabatan Imigresen (JIM) Kuala Lumpur melumpuhkan sindiket menggunakan warga asing dan kanak-kanak untuk menjalankan aktiviti mengemis sekitar ibu negara dalam serbuan di Jalan Sultan Azlan Shah, malam tadi.

Lebih menyedihkan bayi dan kanak-kanak berusia antara 10 bulan hingga enam tahun diberikan ubat dipercayai untuk ditidurkan sebelum dibawa oleh warga asing dewasa menjalankan aktiviti mengemis sekitar Jalan Chow Kit, Jalan Masjid India dan Jalan Sentul pada waktu pagi.

Perbuatan itu dipercayai bagi meraih simpati orang ramai sekali gus meningkatkan warga asing terbabit hasil daripada aktiviti mengemis.                    

Taktik itu terbongkar selepas jabatan berkenaan menyerbu sebuah bangunan rumah kedai empat tingkat kira-kira 9 malam tadi dan menemukan beberapa botol ubat batuk di kediaman yang disewa warga asing terbabit.

Difahamkan, bangunan rumah kedai itu turut dijadikan penempatan untuk warga asing disyaki dari Pakistan, Indonesia dan India dengan kadar sewaan RM800 sebulan yang didiami kira-kira lapan individu dalam satu bilik kecil termasuk beberapa kanak-kanak.

Serbuan turut berjaya membongkar sindiket pemalsuan dokumen pasport yang berselindung disebalik perniagaan kedai dobi, alat telekomunikasi dan kedai gunting rambut.

Wartawan Bernama yang turut menyertai serbuan terbabit mendapati bahagian belakang premis dijadikan pejabat operasi sindiket dan perniagaan yang dijalankan itu sekadar mengaburi mata pihak berkuasa selepas terdapat puluhan pasport dipercayai memiliki cop palsu di dalam premis itu.

Pengarah Imigresen Kuala Lumpur Wan Mohammed Saupee Wan Yusoff berkata serbuan yang berakhir kira-kira 12 tengah malam tadi dijalankan berdasarkan hasil risikan selama enam bulan di lokasi itu.

Beliau berkata serbuan menahan 79 warga asing dan seorang lelaki warga tempatan, kesemuanya berusia antara 10 bulan hingga 59 tahun.

“77 warga Pakistan ditahan membabitkan 44 lelaki, wanita (22), kanak-kanak lelaki (empat), kanak-kanak perempuan (tujuh) selain seorang wanita Indonesia, seorang wanita India dan seorang lelaki tempatan,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Wan Mohammed Saupee berkata kesemua yang ditahan dibawa ke Depot Imigresen Bukit Jalil untuk siasatan mengikut Akta Imigresen 1959/63 (Akta 155) serta Akta Pasport 1966 (Akta 150). – BERNAMA

Author

Terkini

Anwar ada 6 bulan buat perubahan atau bakal ‘dijatuhkan’ – Penganjur ‘Demo Rakyat Lawan Anwar’

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim diberikan tempoh enam bulan untuk melakukan perubahan dan penambahbaikan atau beliau berdepan risiko ‘dijatuhkan’ rakyat.

Hidayah Sani

Published

on

Ketua Penggerak Demi Negara, Aidil Yunus
  • “Ramai sahabat saya hari ini mahu Anwar turun (dari jadi Perdana Menteri) tapi kita punya objektif hari ini bukan mahu Anwar turun,  kita mahu Anwar buck up (meningkatkan prestasi) jadi seperti mana any performance management pertama dia buat salah kita bagi dia warning letters.
  • “Jadi kita berlaku sangat adil untuknya tetapi kita hanya memberi dia enam bulan sehingga ulang tahun keduanya sebagai perdana menteri jika tiada perubahan I willing to go even further to bring him down for real,” kata Penganjur ‘Demo Rakyat Lawan Anwar’ yang juga Ketua Penggerak Demi Negara, Aidil Yunus ketika ditemui pemberita selepas Perhimpunan Demo Rakyat Lawan Anwar di Putrajaya hari ini.
  • Beliau berkata perhimpunan itu diadakan untuk memberi amaran pertama kepada Anwar, sekali gus mengemukakan lapan tuntutan rakyat.
  • Yes (akan ada perhimpunan pusingan kedua jika tuntutan tak dilayan), round two kita akan turun ke Tambun… kita bagi 30 hari untuk dia (Anwar) react terhadap tuntutan dikemukakan  selepas itu kita akan turun ke Tambun,” katanya.

 

KUALA LUMPUR — Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim diberikan tempoh enam bulan untuk melakukan perubahan dan penambahbaikan atau beliau berdepan risiko ‘dijatuhkan’ rakyat.

Penganjur ‘Demo Rakyat Lawan Anwar’ yang juga Ketua Penggerak Demi Negara, Aidil Yunus berkata Anwar telah menyusahkan rakyat sepanjang tempoh 18 bulan pemerintahannya.

Beliau berkata pihaknya menganjurkan perhimpunan tolak Anwar pada hari ini untuk memberikan amaran pertama kepada Perdana Menteri itu, sekali gus mengemukakan lapan tuntutan rakyat.

“Ramai sahabat saya hari ini mahu Anwar turun (dari jadi Perdana Menteri) tapi kita punya objektif hari ini bukan mahu Anwar turun,  kita mahu Anwar buck up (meningkatkan prestasi) jadi seperti mana any performance management pertama dia buat salah kita bagi dia warning letters.

“Jadi kita berlaku sangat adil untuknya tetapi kita hanya memberi dia enam bulan sehingga ulang tahun keduanya sebagai perdana menteri jika tiada perubahan I willing to go even further to bring him down for real.

“Kalau dia rasa apa yang jadi sebelum ni adalah benda yang dah hebat kita boleh buat, kita telah buktikan ia hari ini bila kita buat (perhimpunan) di luar (kediaman rasmi dia) anda boleh nampak,” katanya ketika ditemui pemberita selepas Perhimpunan Demo Rakyat Lawan Anwar di kawasan letak kenderaan pekarangan Kompleks Seri Perdana di Putrajaya.

Menerusi perhimpunan itu, terdapat lapan tuntutan dikemukakan terhadap Anwar antaranya mengembalikan semula subsidi diesel, mengembalikan beras putih tempatan (BPT) di pasaran, membenarkan pengeluaran caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan menangani kenaikan kos sara hidup.

Tuntutan lain termasuk menyelamatkan sistem kesihatan negara, memberi peruntukan sama rata kepada ahli Parlimen pembangkang dan tidak menyekat hak kebebasan bersuara.

Perkara itu dikemukakan beberapa individu, termasuk aktivis politik, pempengaruh media sosial, wakil pencarum KWSP dan beberapa pemimpin politik tempatan.

Aidil Yunus yang juga dikenali ‘YB Viral’ berkata tempoh 30 hari diberikan kepada Anwar yang juga Ahli Parlimen Tambun untuk memberi maklum balas terhadap lapan tuntutan di perhimpunan berkenaan.

Yes (akan ada perhimpunan pusingan kedua jika tuntutan tak dilayan), round two kita akan turun ke Tambun… kita bagi 30 hari untuk dia (Anwar) react terhadap tuntutan dikemukakan  selepas itu kita akan turun ke Tambun,” katanya. — The Merdeka Times

 

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending