Connect with us

Terkini

Beri pilihan pramugari berhijab, bertudung seperti kakitangan industri perhotelan

Syarikat penerbangan tempatan disaran mengikuti amalan industri perhotelan yang memberi pilihan kepada kakitangan Muslim berhijab/bertudung sewaktu bekerja.

Rasyidah Zulkifli

Published

on

Beri pilihan pramugari berhijab, bertudung seperti kakitangan industri perhotelan
Foto: Presiden MTUC, Mohd Effendy Abdul Ghani
  • Syarikat penerbangan tempatan disaran mengikuti amalan industri perhotelan memberi pilihan kepada kakitangan Muslim bertudung sewaktu bekerja.
  • Saranan itu selaras dengan pindaan Rang Undang-Undang (RUU) Antigangguan Seksual 2021 dan kod etika pemakaian yang dimasukkan dalam draf Garis Panduan Anti Gangguan Seksual (GS).
  • Kod etika pemakaian sopan tidak mustahil dilaksanakan dalam industri penerbangan dengan persetujuan bersama semua pemegang taruh. – Presiden MTUC, Mohd Effendy Abdul Ghani
  • Isu kod pemakaian dan gangguan seksual perlu dilihat secara holistik berdasarkan laporan/aduan sekiranya ia berlaku. – Presiden NUFAM, Ismail Nasaruddin Abdul Wahab

 

KUALA LUMPUR  – Syarikat penerbangan tempatan disaran mengikuti amalan industri perhotelan yang memberi pilihan kepada kakitangan Muslim berhijab/bertudung sewaktu bekerja.

Saranan itu selaras dengan pindaan Rang Undang-Undang (RUU) Antigangguan Seksual 2021 dan kod etika pemakaian yang dimasukkan dalam draf Garis Panduan Anti Gangguan Seksual (GS).

Presiden MTUC, Mohd Effendy Abdul Ghani berkata kod etika pemakaian sopan tidak mustahil dilaksanakan dalam industri penerbangan di negara ini dengan persetujuan bersama semua pemegang taruh (pihak terlibat).

Beliau memberi contoh bagaimana industri perhotelan memberi pilihan kepada pekerja  untuk memakai tudung atau sebaliknya.

“Bagi mereka yang sudah bertudung, kita tidak bersetuju untuk mereka membuka tudung dan ini konsep yang saya nampak.

“Namun, MTUC tidak menerima apa-apa laporan (gangguan seksual) daripada pramugari, di media sahaja, tapi ada video pakai seatbelt dan kenapa tidak diselitkan kesedaran gangguan seksual.

 

Foto: Presiden MTUC, Mohd Effendy Abdul Ghani

 

“Ini lebih kepada membuka minda dan kesedaran supaya lebih ditekankan kepada mana-mana pihak sama ada kepada pihak yang mengganggu atau pihak yang diganggu,” katanya ketika ditemu bual The Merdeka Times di pejabat MTUC baru-baru ini.

TMT sebelum ini melaporkan kod etika pemakaian yang dimasukkan dalam draf Garis Panduan Anti Gangguan Seksual (GS) sebagai salah salah satu elemen pencegahan, mendapat bantahan wakil feminis.

Perkara itu didedahkan wakil sebuah NGO yang hadir Bengkel Libat Urus Penyelarasan Pembangunan Garis Panduan Pelaksanaan Advokasi Antigangguan Seksual bersama wakil-wakil Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) di Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) pada 23 Disember lalu.

Syarikat penerbangan Eropah seperti SkyUp Airlines (Ukraine) dilaporkan mula menukar seragam kru kabin lebih sopan dan selesa atas faktor gangguan seksual dan keselamatan.

Begitu juga dengan British Airways yang akan memperkenalkan seragam baharu, termasuk memberi pilihan kru kabin wanitanya memakai tunik dan tudung, bermula musim panas tahun ini.

Mengulas isu sama, Presiden Kesatuan Kebangsaan Anak-Anak Kapal Kabin Malaysia (NUFAM), Ismail Nasaruddin Abdul Wahab berkata pihaknya tidak menerima sebarang laporan mengenai kes gangguan seksual dalam kalangan pramugari.

“Jadi kita cuma lihat di sini tidak adanya aduan daripada mana-mana pihak selain daripada ahli politik ataupun pihak-pihak lain.

“Isu gangguan seksual ini kena tepat. Kalau ada betul-betul aduan, sila tulis kepada kita sebab nak tahu berapa ramai yang sebenarnya diganggu atas sebab uniform. 

“NUFAM kena lihat lebih holistik, kalau satu dua aduan, bukan tak boleh diambil kira cuma dia kena tepat kepada isu yang hendak kita bawa,” katanya.

Ismail berkata pramugari diberi pilihan untuk bekerja di syarikat penerbangan lain jika merasakan seragam di syarikat sedia ada, tidak memenuhi etika pemakaian sesuai. -– The Merdeka Times

Author

Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Trending