Connect with us

Terkini

Guru luah keseronokan mengajar dirompak dengan lambakan tugas lain

‘Kerja mengajar guru dirompak oleh pelbagai kerja bukan mengajar yang lama kelamaan menjadikan profesion guru tidak bererti lagi, setiap menteri pelajaran harus berani kaji bentang satu persatu tugas mengajar agar guru kembali fokus bertugas bagi mendidik anak bangsa,’

Wartawan TMT

Published

on

Guru luah keseronokan mengajar dirompak dengan lambakan tugas lain
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Tugas guru yang dibebani dengan kerja bukan mengajar menjadikan profesion guru tidak bererti lagi menurut perkongsian warga maya di Facebook. 
  • Rata-rata netizen berkongsi, guru dibebani dengan tugas pentadbiran dan melibatkan kerja daripada jabatan sehingga menjejaskan pembelajaran pelajar. 
  • Bebanan tugas guru menyebabkan guru mengalami ‘stres’ dan keletihan kerana lambakan tugas yang berlebihan.
  • Bagaimanapun, isu melibatkan ‘beban guru berlebihan’ telah lama dikaji namun masih tidak menemui jalan penyelesaian.

KUALA LUMPUR – ‘Kerja mengajar guru dirompak oleh pelbagai kerja bukan mengajar yang lama kelamaan menjadikan profesion guru tidak bererti lagi, setiap menteri pelajaran harus berani kaji bentang satu persatu tugas mengajar agar guru kembali fokus bertugas bagi mendidik anak bangsa,’

Demikian kenyataan warga maya yang berkongsi pendapat mengenai beban tugas guru yang berlebihan menerusi ruangan komen Facebook, Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), mengenai ‘Beban Tugas Guru Halang Transformasi’

Menurut hantaran tersebut, rata-rata netizen bersetuju bahawa guru dibebani dengan tugas yang berlebihan sehingga menjejaskan prestasi guru sebagai pendidik. 

Menurut komen Rokiah Mahdar, beliau berkata “Mengajar bukan satu bebanan, malah suatu kerja yang menyeronokkan, yang menjadi beban adalah program yang pelbagai sehingga kadang kala mengganggu Pengajaran dan Pembelajaran (PDP) murid, belum nampak hasil program, datang program lain lagi, memang stress,” katanya di ruangan Facebook. 

Bagaimanapun ada juga berpendapat bahawa bebanan tugas yang melibatkan urusan jabatan dan pemberian bantuan kepada pelajar tidak seharusnya melibatkan guru-guru kerana ia mampu menganggu tugas hakiki guru untuk mengajar.

Menurut perkongsian Alexandra Donny, bebanan tugas seperti kebajikan, duit bantuan, kesihatan murid yang melibatkan jabatan lain janganlah diserahkan bulat-bulat dengan guru, nak bagi bantuan tapi guru yang kena sedia data, nak bagi imunisasi, guru juga yang kena sedia kenapalah jabatan-jabatan ini tidak terus kepada murid terbabit tanpa penglibatan sekolah. Tugas bukan hakiki ini yang sebenarnya menganggu,” katanya. 

Dalam pada itu, bebanan tugas guru menyebabkan rata-rata guru mengalami ‘stres’ dan keletihan kerana lambakan tugas yang berlebihan.

Salah seorang bekas guru, Rabiah Abdul Rashid berkata “Saya salah seorang guru yang memilih bersara awal. Taknak stress, bimbang memudaratkan kesihatan,” katanya. 

Sumayah Muhammad berkongsi “Nak pencen juga, cuti-cuti tak tenteram jiwa memikirkan kerja yang belum selesai,” katanya.

Manakala kenyataan Ah Bu di ruangan komen pula “Saya seorang guru yang letih, lesu dan lelah,” katanya 

Sehubungan dengan itu, ada juga berkongsi bahawa isu bebanan tugas guru sudah lama dibincangkan namun tiada inisiatif dan pendekatan yang menemui jalan penyelesaian.

Menurut perkongsian, Syarinantul Hajar, “Isu (bebanan tugas)  yang dari dulu dibincangkan dan hanya terus dibincangkan..jalan penyelesaiannya makin banyak guru dibebankan dengan tugas-tugas,” katanya 

Manakala menurut Azian Abdul Aziz, “Dah lama kaji tentang beban tugas guru, tak pernah selesai sehingga kini malah tak ada yang kurang, semakin bertambah,” jelasnya.

Sumber: Facebook 

Author

Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending