Connect with us

Terkini

Konsep hak asasi manusia ikut acuan tempatan adalah “malapetaka” – Ahli Parlimen Kasthuri Patto

Ahli Parlimen Batu Kawan, Kasthuri Patto mengkritik Profesor Datuk Dr Rahmat Mohamad berhubung kenyataan yang dibuat susulan pelantikannya sebagai pengerusi baharu Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM).

Wartawan TMT

Published

on

Kasthuri Patto bercakap mengenai Suhakam
Foto: Ahli Parlimen Batu Kawan, Kasthuri Patto.
  • Sejurus dilantik sebagai pengerusi SUHAKAM yang baharu, Datuk Rahmat membuat kenyataan untuk memastikan hak asasi manusia di Malaysia dibentuk mengikut acuan tempatan dan bebas daripada tekanan politik.
  • Kenyataan beliau dianggap sebagai sebuah “malapetaka” oleh Ahli Parlimen Batu Kawan, Kasthuri Patto, bagi sebuah negara yang merupakan ahli UNHRC.
  • Kasthuri seterusnya mengemukakan beberapa permintaan kepada SUHAKAM.
  • Beliau turut mengingatkan tanggungjawab dan kewajipan pengerusi baru dan pesuruhjaya SUHAKAM untuk menjuarai hak asasi manusia untuk semua golongan di Malaysia.

KUALA LUMPUR – Ahli Parlimen Batu Kawan, Kasthuri Patto mengkritik Profesor Datuk Dr Rahmat Mohamad berhubung kenyataan yang dibuat susulan pelantikannya sebagai pengerusi baharu Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM).

Seperti yang dilaporkan media, Rahmat memberitahu minggu lalu bahawa beliau akan memastikan hak asasi manusia di Malaysia dibentuk mengikut acuan tempatan dan bebas daripada tekanan politik.

Kasthuri menyifatkan ucapan Rahmat sebagai suatu “malapetaka” bagi sebuah negara yang merupakan anggota Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNHRC).

“Ini merupakan kenyataan buruk yang datang dari seorang ketua, ketua suruhanjaya yang berkuasa dan berpengaruh, yang dibentuk bukan sebagai NGO tetapi melalui Akta Parlimen yang sepatutnya bertindak sebagai suara untuk semua – kumpulan minoriti dan terpinggir serta golongan rentan dan lemah”, tambahnya.

“Beliau benar-benar keliru mengenai apa itu kesejagatan hak asasi manusia.”

Katanya lagi, prinsip hak asasi manusia bukan hanya hak untuk sesetengah orang tetapi untuk semua, dan tanpa kompromi mesti dipertahankan dan ditegakkan tanpa diskriminasi sesuai dengan standard dan nilai antarabangsa.

“Barisan SUHAKAM yang baru mesti bekerja keras untuk mengekalkan status ‘Gred A’ supaya tidak memalukan negara di mata dunia.”

Beliau turut menjelaskan bahawa status ‘Gred A’ ini penting untuk membolehkan Malaysia menyertai Semakan Berkala Sejagat (UPR).

Penurunan taraf kepada ‘Gred B’ akan menyebabkan Malaysia kehilangan keistimewaan dan tidak mungkin mendapat tempat di UNHRC.

Beliau menegaskan barisan SUHAKAM yang baru mesti melobi kerajaan untuk membentangkan laporan hak asasi manusia SUHAKAM 2021 di Parlimen untuk dibahaskan dan dipertimbangkan dengan pelan tindakan yang praktikal dan mantap.

Kasthuri berkata, rundingan, interaksi dan pertemuan dengan Ahli Parlimen dan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen serta pihak berkepentingan yang lain dalam melaksanakan agenda hak asasi manusia mesti diadakan secara berkala.

Selain itu, mereka mesti melobi peruntukan bajet tambahan untuk SUHAKAM dan mesti dinyatakan dalam bajet negara. Peruntukan tersebut harus datang dari Parlimen dan bukannya dari Eksekutif untuk memastikan integriti, kebebasan dan autonomi.

“SUHAKAM juga mesti menggesa kerajaan untuk meratifikasi 6 konvensyen hak asasi manusia PBB yang lain.”

Beliau menekankan bahawa pengerusi baru dan pesuruhjaya SUHAKAM memikul tanggungjawab dan kewajipan untuk menjuarai hak asasi manusia untuk semua di Malaysia.

Sumber: Facebook Kasthuri Patto

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending