Connect with us

Terkini

Lelaki Cina ‘berpoligami’, netizen bukan Muslim persoal kesahan perkahwinan

Tindakan seorang lelaki Cina di Kuching mengahwini dua wanita dalam satu masa mendapat pelbagai reaksi netizen bukan Muslim termasuk mempersoalkan kesahannya, susulan tular gambar perkahwinan itu di media sosial.

Adam Tan

Published

on

Lelaki Cina ‘berpoligami’, netizen bukan Muslim persoal kesahan perkahwinan
Foto: Gambar perkahwinan seorang lelaki Cina di Kuching mengahwini dua wanita dalam satu masa yang tular di media sosial.
  • Tindakan seorang lelaki Cina di Kuching mengahwini dua wanita dalam satu masa mendapat pelbagai reaksi netizen bukan Muslim termasuk mempersoalkan kesahannya, susulan tular gambar perkahwinan itu di media sosial.
  • Menurut Sin Chew Daily, gambar majlis perkahwinan mereka bertiga dipercayai dikongsikan di Facebook oleh kakitangan Restoran Hon Ang pada Isnin, di mana jamuan perkahwinan mereka diadakan direstoran berkenaan.
  • Merujuk gambar berkenaan, kelihatan seorang pengantin perempuan berbangsa Cina, dan seorang lagi dipercayai berasal dari Indonesia.
  • Tinjauan The Merdeka Times di ruangan komen hantaran Facebook media tempatan bahasa Mandarin itu mendapati ada di antara netizen bukan Muslim mempersoalkan sama ada perkahwinan tersebut sah ataupun tidak, kerana menurut mereka bukan Muslim tidak dibenarkan berpoligami dalam perundangan di Malaysia.
  • “Bukankah poligami kesalahan jenayah di Malaysia?” komen netizen.
  • “Dalam undang-undang Malaysia, bukan Muslim hanya boleh monogami. Perbuatan ini melanggar undang-undang,” kata Joshua Chua.

KUCHING — Tindakan seorang lelaki Cina di Kuching mengahwini dua wanita dalam satu masa mendapat pelbagai reaksi netizen bukan Muslim termasuk mempersoalkan kesahannya, susulan tular gambar perkahwinan itu di media sosial.

Menurut Sin Chew Daily, gambar majlis perkahwinan mereka bertiga dipercayai dikongsikan di Facebook oleh kakitangan Restoran Hon Ang pada Isnin, di mana jamuan perkahwinan mereka diadakan direstoran berkenaan.

Merujuk gambar berkenaan, kelihatan seorang pengantin perempuan berbangsa Cina, dan seorang lagi dipercayai berasal dari Indonesia.

Foto : Gambar perkahwinan lelaki Cina itu dengan kedua-dua pasangannya.

Tinjauan The Merdeka Times di ruangan komen hantaran Facebook media tempatan bahasa Mandarin itu mendapati majoriti netizen bukan Muslim menyambut baik tindakan lelaki Cina berkenaan yang ‘berpoligami’ dengan ucapan tahniah dan mendoakan pasangan itu.

Bagaimanapun, ada di antara mereka mempersoalkan sama ada perkahwinan tersebut sah ataupun tidak, kerana menurut mereka kelompok bukan Muslim tidak dibenarkan berpoligami dalam perundangan di Malaysia.

Foto : Tangkap layar komen netizen di Facebook 马来西亚星洲日报 Malaysia Sin Chew Daily.

“Bukankah poligami kesalahan jenayah di Malaysia?” komen netizen.

“Dalam undang-undang Malaysia, bukan Muslim hanya boleh monogami. Perbuatan ini melanggar undang-undang,” kata Joshua Chua.

“Yang paling penting, yang mana sah, yang mana tak sah,” komen Wendy Khoo.

Foto : Tangkap layar komen netizen di Facebook 马来西亚星洲日报 Malaysia Sin Chew Daily.

Dalam pada itu, terdapat kritikan daripada netizen Melayu yang mendakwa bukan Muslim sebagai ‘double standard’ apabila majoritinya kelihatan gembira dengan perkahwinan ‘poligami itu, sedangkan reaksi berbeza akan diterima apabila melibatkan pasangan Muslim. — The Merdeka Times

 

Author

Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending