Connect with us

Terkini

(VIDEO) ‘Lebih banyak subsidi haji, lebih panjang bakal haji beratur’ – Mantan CEO TH

Mantan Ketua Pegawai Eksekutif Tabung Haji (TH), Datuk Nik Mohd Hasyudeen Yusoff meminta masyarakat Islam untuk kembali kepada konsep istito’ah iaitu haji hanya diwajibkan ke atas orang yang mampu sahaja.

Hidayah Sani

Published

on

‘Lebih banyak subsidi haji, lebih panjang bakal haji beratur’ - Mantan CEO TH
Foto: Mantan Ketua Pegawai Eksekutif Tabung Haji (TH), Datuk Nik Mohd Hasyudeen Yusoff.
  • Mantan Ketua Pegawai Eksekutif Tabung Haji (TH), Datuk Nik Mohd Hasyudeen Yusoff meminta masyarakat Islam kembali kepada konsep istito’ah iaitu haji hanya diwajibkan ke atas orang yang mampu sahaja.
  • Ini susulan TH memaklumkan menaikkan kadar bayaran haji setiap tahun untuk memastikan kelestarian Bantuan Kewangan Haji dan kesinambungan institusi itu.
  • “Sebenarnya ini bukan konsep asal Tabung Haji… dulu mungkin RM500 (subsidi) sekarang dah sampai ada yang perlu bayar hanya satu per tiga dari kos haji. 
  • Situasi ini buatkan ramai golongan jadi ‘mampu’ hingga ada individu benar-benar layak terpaksa beratur melebihi 135 tahun menunggu kuota mengerjakan haji.
  • “Kedua-dua benda ini kena dibincangkan sekali tak boleh cerita subsidi asing yang ini (waktu menunggu) tidak dibincangkan langsung…kalau kita bincang sekali baru nampak lagi banyak subsidi lagi panjang beratur haji.
  • “Benda ini kalau tak bincangkan secara ilmiah, rasional ia akan jadi emosional jadi sebab itu saya tak kata kena berhentikan (subsidi) saya tak kata teruskan tapi kena dibincangkan secara menyeluruh mungkin oleh jawatankuasa fatwa,” katanya kepada The Merdeka Times di sini, semalam.

KUALA LUMPUR –  Mantan Ketua Pegawai Eksekutif Tabung Haji (TH), Datuk Nik Mohd Hasyudeen Yusoff meminta masyarakat Islam untuk kembali kepada konsep istito’ah iaitu haji hanya diwajibkan ke atas orang yang mampu sahaja.

Nik Hasyudeen berkata demikian susulan Lembaga TH memaklumkan akan menaikkan kadar bayaran haji setiap tahun untuk memastikan kelestarian HAFIS (Bantuan Kewangan Haji) dan kesinambungan institusi itu sendiri.

Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif TH, Datuk Sri Amrin Awaluddin sebelum ini dilaporkan berkata peningkatan berterusan HAFIS pada setiap tahun akan memberi impak negatif kepada agihan keuntungan TH pada masa hadapan.

Mengulas lanjut, Nik Hasyudeen berkata sebelum tahun 2000 tiada isu dari segi sama ada ingin beri subsidi atau tidak kerana semua individu perlu membayar sebagaimana bayaran haji ditetapkan.

“Cuma tahun 2000 tak silap saya barulah kerajaan ada beri RM500 seorang dalam bentuk subsidi dan lepas itu dah jadi budaya pula walaupun duit itu sudah tiada dari kerajaan sebaliknya ia diambil dari keuntungan pendeposit.

“Sebenarnya ini bukan konsep asal Tabung Haji… dulu mungkin RM500 sekarang dah sampai ada yang perlu bayar hanya satu per tiga dari kos haji. 

“Bagi sayalah kena tengok sama ada ini menepati konsep istito’ah atau tidak, sebab yang diambil untuk menampung ini (bantuan kewangan haji) ialah menggunakan duit dari pendeposit. 

“Jadi kena tengok yang mana lebih dekat dengan syariah..yang itu kena rujuk mufti-mufti semua mereka yang buat keputusan,” katanya kepada The Merdeka Times di sini, semalam.

Nik Hasyudeen berkata situasi ini juga membuatkan ramai golongan jadi ‘mampu’ hingga ada individu yang benar-benar layak terpaksa beratur melebihi 135 tahun untuk menunggu kuota mengerjakan haji.

Ini juga tidak menepati tujuan asal penubuhan TH di mana ia membolehkan bakal haji menabung dan jika duit telah cukup maka boleh mengerjakan haji.

“Kedua-dua benda ini kena dibincangkan sekali tak boleh cerita subsidi asing yang ini (waktu menunggu) tidak dibincangkan langsung…kalau kita bincang sekali baru nampak lagi banyak subsidi lagi panjang beratur haji.

“Benda ini kalau tak bincangkan secara ilmiah, rasional ia akan jadi emosional jadi sebab itu saya tak kata kena berhentikan (subsidi) saya tak kata teruskan tapi kena dibincangkan secara menyeluruh mungkin oleh jawatankuasa fatwa,” katanya.

Nik Hasyudeen mengingatkan pihak terkait jangan hanya melihat aspek untuk memudahkan bakal haji mengerjakan ibadat itu sebaliknya mereka juga perlu memberi perhatian kepada isu individu terpaksa beratur lebih 135 tahun untuk mengerjakan haji.

“Bila dibincang sekali mungkin penyelesaian lebih jelas sebab Tabung Haji ditubuhkan atas dasar agama dia tak boleh lari dari agama…dia tak boleh masuk unsur politik atau emosi,” katanya yang juga berterusan menegaskan konsep istito’ah. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending