Connect with us

Terkini

“Sabah bukan lagi kepunyaan Sultan Sulu sejak 22 Januari 1878,” – Tommy Thomas, bekas Peguam Negara

Tuntutan selepas 130 tahun di mahkamah timbang tara langsung tidak berasas dari segi fakta mahupun undang-undang, demikian kenyataan dikeluarkan bekas Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas susulan isu tuntutan waris kesultanan Sulu yang menggemparkan negara baru-baru ini.

Wartawan TMT

Published

on

tommy thomas
Foto: Bekas Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas.
  • Bekas Peguam Negara, Tommy Thomas menyifatkan prosiding timbang tara berkenaan tuntutan waris Sulu tidak berasas dan final award yang diberikan tidak boleh diguna pakai.
  • Siasatan perlu dijalankan terhadap pembiaya prosiding dan peguam bertindak bagi pihak waris Sulu.
  • Jumlah tuntutan dianggap berlebihan daripada bayaran yang sepatutnya dibayar.
  • Aset Petronas tidak wajar dirampas kerana ia tidak terikat dengan perjanjian pada 1878.

KUALA LUMPUR – Tuntutan selepas 130 tahun di mahkamah timbang tara langsung tidak berasas dari segi fakta mahupun undang-undang, demikian kenyataan dikeluarkan bekas Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas susulan isu tuntutan waris kesultanan Sulu yang menggemparkan negara baru-baru ini.

“Setahu saya, pembayaran wang serahan dihentikan semasa pemerintahan Najib Razak dan tiada siapa pun baik Perdana Menteri, Menteri Luar Negeri atau Peguam Negara pada waktu itu memberi penjelasan rasmi untuk menerangkan sebab keputusan sebegitu diambil.

“Apa yang diberitahu, secara tidak rasmi, adalah Malaysia telah menghentikan bayaran disebabkan serangan Lahad Datu di Sabah pada 2013”, katanya.

Namun, beliau memberitahu tiada bukti mengaitkan isu bayaran waris Sulu dengan kes serangan di Lahad Datu.

Tommy mengatakan jika kerajaan Malaysia mempunyai bukti, kerajaan sepatutnya mengambil tindakan terhadap waris Sulu di Mahkamah Tinggi Sabah untuk menghentikan bayaran tersebut. 

Jika terbukti waris Sulu terlibat dalam serangan Lahad Datu, hal ini akan menggugurkan hak mereka untuk dibayar dan perjanjian dalam Geran 1878 tidak lagi boleh diikuti.

“Malangnya, tindakan ini tidak diambil oleh mereka yang berkuasa pada 2013”, kesalnya.

Beliau turut menjelaskan bahawa waris kesultanan Sulu tidak berhak membuat tuntutan selain di Mahkamah Sabah kerana satu-satunya forum yang tinggal bagi menyelesaikan apa-apa pertikaian berkenan tuntutan ini ialah mahkamah di Sabah. 

Perjanjian tersebut juga tidak memperuntukkan mekanisma timbang tara sebagai salah satu cara menyelesaikan pertikaian. Oleh itu, apa-apa keputusan yang bukan dibuat oleh Mahkamah Sabah dikira sebagai tidak sah. 

Tommy turut menyifatkan tindakan Dr. Stampa (hakim timbang tara) membenarkan tuntutan waris Sulu sebagai sesuatu yang bertentangan dengan prinsip asas timbang tara.

Sekiranya pihak-pihak dalam perjanjian mahu menjadikan Mahkamah Timbang Tara sebagai forum penyelesaian sekiranya wujud pertikaian, perkara ini mesti dipersetujui oleh kedua-dua pihak.

Seandainya satu pihak tidak bersetuju, maka mahkamah timbang tara tidak boleh dijadikan forum penyelesaian dan apa-apa keputusan yang dibuat dalam situasi ini tidak boleh dipakai.

Tambahnya lagi, “Mahkamah Agung Sepanyol telah menolak semua keputusan yang berpihak kepada waris Sulu, tetapi Stampa dan Paul Cohen (peguam bagi pihak waris Sulu) telah memindahkan kes ini ke Mahkamah Paris, Perancis.

“Mahkamah Rayuan Paris memutuskan bahawa ia tidak memiliki kuasa untuk mendengar dan memutuskan kes ini, namun Stampa masih berdegil mahu meneruskan kes tersebut sehingga Final Award daripadanya dikeluarkan pada 28 Februari,” terangnya lanjut. 

Berkenaan dengan jumlah bayaran tuntutan, Tommy berpendapat yang Malaysia hanya perlu membayar tidak lebih daripada RM50,000 kepada waris Sulu. Perjanjian 1878 tidak memberi hak kepada waris Sulu untuk membuat tuntutan ‘berlebihan’ sekiranya Malaysia ada melanggar mana-mana syarat dalam perjanjian.

“Faktor ‘nilai sebenar tanah yang mengandungi bahan sumber asli seperti hidrokarbon, tanaman dan lain-lain’ tidak boleh dan tidak akan pernah menjadi salah satu asas tuntutan waris kesultanan Sulu.

“Sepertimana yang saya terangkan sebelum ini, hak milik tanah telah diserahkan berdasarkan perjanjian tersebut, jadi Sabah bukan lagi kepunyaan Sultan Sulu sejak 22 Januari 1878,” katanya lagi.

Selain itu, beliau menyatakan bahawa aset Petronas di Luxemborg tidak boleh dirampas oleh waris Sulu kerana Petronas adalah entiti yang berasingan daripada Malaysia. 

Final award yang dikeluarkan tidak boleh diguna pakai ke atas aset Petronas, maka aset Petronas tidak boleh dirampas,” tegasnya.

Tommy turut menggesa kerajaan Malaysia untuk menyiasat tentang syarikat Therium yang sanggup membelanjakan sehingga USD10 juta untuk membiayai segala kos perbelanjaan prosiding yang diramal tidak ada harapan untuk menang yang mana dalam kos tersebut, sejumlah US$2.79 juta diberi kepada Cohen dan US$2.33 juta lagi kepada Stampa. 

Beliau meluahkan rasa gembira kerana Malaysia telah memulakan prosiding jenayah terhadap Stampa dan menggesa supaya kerajaan turut mengambil tindakan terhadap Cohen dan Therium.

Sumber: Theedgemarkets

 

Author

Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending