Terkini
Undang-undang patuh syariah adalah doktrin Perlembagaan Persekutuan – Pakar Perlembagaan
“Dari sudut perlembagaan tidak pernah berlaku pada mana-mana masa Perlembagaan Tanah Melayu ini dimasyhurkan dan dipinda dengan meletakkan undang-undang Inggeris sebagai undang-undang tertinggi,” kata Pakar Perlembagaan, Datuk Prof. Madya Dr. Wan Ahmad Fauzi Wan Husain.
- “Dari sudut perlembagaan tidak pernah berlaku pada mana-mana masa Perlembagaan Tanah Melayu ini dimasyhurkan dan dipinda dengan meletakkan undang-undang Inggeris sebagai undang-undang tertinggi,” kata Pakar Perlembagaan, Datuk Prof. Madya Dr. Wan Ahmad Fauzi Wan Husain.
- Wan Ahmad Fauzi yang juga pensyarah Institut Antarabangsa Pemikiran Islam dan Tamadun (ISTAC), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) merujuk kepada sejarah negeri-negeri Melayu yang telah mempunyai sistem perundangan tersendiri atau undang-undang tempatan sebelum terbentuknya Persekutuan Tanah Melayu.
- Wan Ahmad Fauzi berkata keadaan tempatan ini bersandarkan kepada sistem perundangan tempatan yang disifatkannya sebagai undang-undang Islam dan patuh syariah yang menjadi doktrin perlembagaan Tanah Melayu.
- Prinsip kedaulatan Westminster tidak pernah diangkat sebagai undang-undang tertinggi, bahkan penubuhan Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu 1948-1957 hanyalah bersifat interim. Disebabkan itu juga kuasa yang mengabsahkan penubuhan Persekutuan Tanah Melayu 1957 dan penggubalan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu adalah kuasa kedaulatan raja-raja,” katanya.
- Beliau berkata demikian ketika dihubungi The Merdeka Times pada Jumaat lalu mengulas mengenai isu kehakiman dan perundangan syariah yang dibangkitkan sejak akhir-akhir ini.
KUALA LUMPUR: “Dari sudut perlembagaan tidak pernah berlaku pada mana-mana masa Perlembagaan Tanah Melayu ini dimasyhurkan dan dipinda dengan meletakkan undang-undang Inggeris sebagai undang-undang tertinggi,” kata Pakar Perlembagaan, Datuk Prof. Madya Dr. Wan Ahmad Fauzi Wan Husain.
Wan Ahmad Fauzi yang juga pensyarah Institut Antarabangsa Pemikiran Islam dan Tamadun (ISTAC), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) merujuk kepada sejarah negeri-negeri Melayu yang telah mempunyai sistem perundangan tersendiri atau undang-undang tempatan sebelum terbentuknya Persekutuan Tanah Melayu.
“Walaupun British memperkenalkan prinsip common law dan kaedah ekuiti, ia tidak boleh diterima secara mutlak di Tanah Melayu. Perkembangan prinsip common law dan kaedah ekuiti berlaku sehingga bercanggah dengan prinsip undang-undang yang meletakkan keutamaan pada undang-undang bertulis dan keadaan tempatan disebabkan Hakim yang tidak terlatih dengan undang-undang tempatan.
“Perjanjian antara Raja-Raja Melayu dengan kerajaan Inggeris membataskan campur tangan dalam aspek penggubalan, doktrin nasihat tidak terpakai ke atas hal ehwal agama Islam dan adat Melayu.
“Pada hakikatnya, undang-undang Perlembagaan di Tanah Melayu memelihara kedudukan ajaran Islam, termasuk prinsip perundangannya.
“Maka tiada pun dalam mana-mana keadaan pengenalan undang-undang, prinsip Common Law atau kaedah ekuiti ini, kita boleh terima bulat-bulat undang-undang Inggeris. Kesemuanya tertakluk kepada keadaan tempatan dan setakat yang diizinkan oleh Raja-Raja Melayu,” kata Wan Ahmad Fauzi ketika dihubungi The Merdeka Times pada Jumaat lalu mengulas isu kehakiman dan perundangan syariah yang dibangkitkan sejak akhir-akhir ini.
Mengulas lanjut, Wan Ahmad Fauzi berkata keadaan tempatan ini bersandarkan kepada sistem perundangan tempatan yang disifatkannya sebagai undang-undang Islam dan patuh syariah yang menjadi doktrin perlembagaan Tanah Melayu.
“Perlembagaan Tanah Melayu ada dua bentuk moden dan bentuk lama. Bentuk tradisional ini macam hukum kanun Melaka, hukum kanun Pahang.
“Pada 1 Februari 1948, mula dimasyhurkan undang-undang tubuh kerajaan negeri dalam bentuk moden yang masih mengekalkan prinsip kedaulatan watan berlandaskan ajaran Islam dalam bentuk tadbir urus moden. Bezanya Terengganu dan Johor lebih awal menerima bentuk perlembagaan moden, yang mengasingkannya daripada selain undang-undang perlembagaan.
“Prinsip kedaulatan Westminster tidak pernah diangkat sebagai undang-undang tertinggi, bahkan penubuhan Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu 1948-1957 hanyalah bersifat interim. Disebabkan itu juga kuasa yang mengabsahkan penubuhan Persekutuan Tanah Melayu 1957 dan penggubalan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu adalah kuasa kedaulatan raja-raja,” katanya.
Sehubungan itu, beliau tidak bersetuju dengan kenyataan mengatakan undang-undang syariah merupakan undang-undang kelas kedua kerana pada hakikatnya ia adalah undang-undang utama negara Malaysia.
“Oleh sebab itu, kita tak boleh terima konotasi mahkamah kehakiman persekutuan adalah mahkamah bukan Islam dan Parlimen bebas menggubal undang-undang yang bercanggah dengan prinsip syariah, sebaliknya, mahkamah kehakiman persekutuan dan mahkamah syariah, kedua-duanya hanya berbeza bidang kuasa tetapi wajib mendaulatkan prinsip patuh syariah,” kata Wan Ahmad Fauzi.
Peguam, Lukman Sheriff Alias pada 2 Ogos lalu dilaporkan sebagai berkata, Mahkamah Persekutuan akan mendengar cabaran terhadap undang-undang jenayah syariah Kelantan yang bakal meruntuhkan undang-undang jenayah syariah negeri lain dalam masa sebulan dua ini, sekaligus menyaksikan cadangan supaya pindaan perlembagaan dilakukan dengan segera oleh beberapa pihak.
Mengulas cadangan itu, Wan Ahmad Fauzi berkata cadangan pindaan itu perlu diperjelas supaya tujuannya tidak bercanggah dengan peruntukan perlembagaan lain dari aspek undang-undang awam yang ditadbir oleh mahkamah kehakiman persekutuan dengan dengan undang-undang peribadi orang Islam yang dikekalkan di bawah mahkamah syariah.
Katanya lagi, perlu juga dipastikan tidak berlaku pembicaraan dua kali atas kesalahan yang sama sehingga mewujudkan sistem kehakiman negara yang bersifat dualisme.
Jesteru, beliau mencadangkan supaya hakim-hakim di mahkamah persekutuan diberi pendedahan kepada prinsip perundangan Islam yang menjadi doktrin sistem kehakiman Malaysia bagi memperkasakan kembali perundangan syariah. – The Merdeka Times