Connect with us

Terkini

Kerajaan digesa utamakan projek Empangan Lebir, atasi masalah banjir Kelantan

Projek Empangan Hidroelektrik Nenggiri yang dijangka siap pada tahun 2026, bukan sepenuhnya dibina untuk masalah mitigasi banjir di Kelantan.

Hidayah Sani

Published

on

Kerajaan digesa utamakan projek Empangan Lebir, atasi masalah banjir Kelantan
Foto: Dato’ Mumtaz Md Nawi.
  • Projek Empangan Hidroelektrik Nenggiri yang dijangka siap pada tahun 2026, bukan sepenuhnya dibina untuk masalah mitigasi banjir.
  • Ahli Parlimen Tumpat, Dato’ Mumtaz Md Nawi berkata projek itu berperanan menyediakan tenaga baharu sebanyak 30 peratus kepada kerajaan Malaysia.
  • Empangan Nenggiri ini lebih kepada elektrik sementara Lebir atasi masalah sungai daripada Sungai Lebir ke Sungai Galas sekali gus menyelesaikan masalah aliran dan lebihan air daripada hulu ke hilir Kelantan.

KUALA LUMPUR – Projek Empangan Hidroelektrik Nenggiri yang dijangka siap pada tahun 2026, bukan sepenuhnya dibina untuk masalah mitigasi banjir di Kelantan.

Ahli Parlimen Tumpat, Dato’ Mumtaz Md Nawi berkata projek itu berperanan menyediakan tenaga baharu sebanyak 30 peratus kepada kerajaan Malaysia.

“Untuk masalah banjir bagi negeri sahaja, ia hanya menjadi suatu takungan utama seluas 53.84 kilometer persegi dan Kolam Pengatur Aliran seluas 0.97 kilometer persegi sahaja.

“Jadi, ia memang tak cukup sebab ia bukan di design sepenuhnya untuk masalah mitigasi banjir.

“Tetapi yang diperlukan sebenarnya adalah Empangan Lebir sebab itu sejak tahun 1989 kedua-dua empangan ini telah pun di design kan untuk Empangan Lebir dan Empangan Nenggiri,” katanya ketika menjadi panelis Program Di Sebalik Isu Bersama FY yang dikendalikan Finaz Yunus, pada Jumaat.

Program itu yang membincangkan topik ‘Kelantan Banjir Setiap Tahun, Apa Kata Pas?’ turut menampilkan Felo Kanan Pusat Pelestarian Alam Sekitar dan Sekuriti Air, Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai, Profesor Dr Zulkifli Yusop.

Mengulas lanjut, Mumtaz berkata, Empangan Nenggiri ini lebih kepada penjanaan sumber elektrik sementara Lebir untuk mengatasi masalah sungai daripada Sungai Lebir ke Sungai Galas.

Projek tersebut akan menyelesaikan masalah aliran dan lebihan air daripada hulu ke hilir Kelantan.

“Jadi sekarang ini dibawah Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12), kita sangat mengharapkan kerajaan boleh mengambil iktibar mengambil apa yang berlaku dengan memberikan keutamaan kepada permohonan Kelantan untuk mendapatkan Empangan Lebir bagi masalah air dan mitigasi banjir di Kelantan.

“Jadi saya harapkan semoga rancangan kita malam ini membuka mata dan hati kepada semua pihak untuk memastikan Empangan Lebir dapat disegerakan, diterima diluluskan dan dibajetkan dalam peruntukan RMK Malaysia ini,” kata beliau yang juga merupakan Exco Kebajikan, Pembangunan Keluarga dan Wanita Kerajaan Negeri Kelantan.

Sebelum ini, Bekas Menteri Tenaga dan Sumber Asli, Datuk Seri Takiyuddin Hassan mengatakan bahawa projek Projek Empangan Hidroelektrik Nenggiri bernilai RM5 bilion dijangka mula menjana elektrik pada pertengahan 2027 serta bakal meningkatkan kapasiti elektrik Tenaga Boleh Baharu (TBB) di Semenanjung Malaysia.

Empangan Nenggiri bakal menjana 300 megawatt (MW) telah diluluskan pelaksanaannya secara dasar oleh Kerajaan Persekutuan pada 2012 dan diluluskan kerajaan Kelantan pada Mac 2014.

Perjanjian pelaksanaan projek ini dimeterai antara Kerajaan Negeri Kelantan dan TNB Power Generation Sdn. Bhd. (TNB Genco), anak syarikat milik penuh TNB, pada 17 Ogos 2021.

Pada Julai lalu juga, Bekas Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah menjelaskan bahawa Projek pembinaan Empangan Sungai Lebir masih dalam peringkat kelulusan dasar dan mungkin akan memakan masa lama sebelum ia dimulakan.

Beliau berkata, bidang kuasa kerajaan negeri hanya memberikan kelulusan dasar dan seterusnya akan diangkat ke peringkat kerajaan pusat melalui Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA). – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Islam tetapkan dasar hak pekerja lebih awal dari Barat

TARIKH 1 Mei adalah hari ditetapkan dunia Barat bagi memperingati perjuangan para buruh dalam menuntut hak-hak mereka sebagai pekerja semasa era Revolusi Perindustrian kira-kira 140 tahun lalu.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

TARIKH 1 Mei adalah hari ditetapkan dunia Barat bagi memperingati perjuangan para buruh dalam menuntut hak-hak mereka sebagai pekerja semasa era Revolusi Perindustrian kira-kira 140 tahun lalu.

Sejak saat itu, tarikh tersebut didedikasikan sebagai ‘Hari Pekerja’ bagi meraikan semua yang bergelar pekerja di seluruh dunia.  

Namun, fahaman itu adalah fahaman simplistik yang mengaitkan Hari Pekerja hanyalah hari untuk berehat dan bersantai sempena cuti umum. 

Sedangkan, terdapat peristiwa hitam di sebalik ‘keseronokan’ cuti Hari Pekerja di mana untuk mencapai ke detik itu, telah banyak nyawa terkorban dalam menuntut hak-hak pekerja. 

Barat perlu bermati-matian tetap dasar hak pekerja 

Kemuncak kepada perjuangan buruh itu sudah tentulah dikaitkan dengan Rusuhan Haymarket di Chicago, Amerika Syarikat pada 4 Mei 1886 yang menjadi akar kepada sejarah Hari Pekerja. 

Foto: Peristiwa rusuhan Haymarket di Chicago pada 4 Mei 1886

Rusuhan itu berpunca daripada kezaliman pemilik kilang industri yang menindas tenaga buruh supaya mereka bekerja lebih masa dengan kadar upah rendah semata-mata untuk memaksimumkan keuntungan peribadi. 

Ada buruh dipaksa bekerja 16 jam sehari. Malah, ada yang terpaksa bekerja selama 19 jam sehari tanpa diberikan sebarang cuti. Dan upah diterima tidak setimpal dengan kadar jam yang mereka kerjakan. 

Disebabkan tiada sebarang kawalan daripada kerajaan, kilang-kilang industri ini bebas untuk memperlakukan apa-apa sahaja terhadap tenaga buruh mereka walaupun ditindas seperti ‘hamba’. 

Malah di samping dunia Barat pada ketika itu, tidak mempunyai asas dan dasar yang boleh mengangkat hak-hak asasi kemanusiaan. 

Maka para buruh perlu berjuang bermati-matian dan berdemonstrasi bagi menuntut dan menetapkan hak buat mereka. 

Iaitu hak bekerja lapan jam sehari, hak bercuti rehat seminggu sekali serta hak dibayar upah setimpal. 

Perjuangan inilah yang akhirnya membawa kepada sambutan Hari Buruh Antarabangsa atau Labour Day pada 1 Mei setiap tahun dan hak-hak inilah yang menjadi teras kepada tenaga sumber manusia di zaman moden. 

Justeru itu, sehingga kini ramai memandang ke arah dunia Barat sebagai peneraju dalam menetapkan dasar hak-hak pekerja dan paling terkedepan dalam mencari solusi isu hak pekerja. 

Muslim usah inferior, Islam sudah lama ada hak pekerja anti penindasan 

Sedangkan menariknya, Islam telah lama mengakui dan membawa dasar hak-hak pekerja anti-penindasan yang diperjuangkan Barat sejak 1400 tahun dahulu tanpa perlu berlakunya pertumpahan darah. 

Dalam ajaran Islam, pekerja dianggap seperti saudara dan pembantu yang layak dilayan dengan manusiawi, cermat dan perlu dijaga hak dan kebajikannya sepanjang tempoh mereka berkhidmat.  

“Mereka adalah saudara dan pembantu kalian, Allah telah menjadikan mereka di bawah (kekuasaan) tangan-tangan kalian. Barangsiapa yang keadaan saudaranya berada di bawah kekuasaannya, hendaklah ia memberi makan dari apa yang ia makan, memberi pakaian dari apa yang ia pakai, dan janganlah kalian memberinya pekerjaan yang tidak sanggup mereka kerjakan. Jika kalian membebaninya pekerjaan, maka bantulah mereka!” (Sahih Bukhari, No. 30) 

Berbeza dengan dunia Barat di mana pekerja perlu bermati-matian untuk menuntut hak-hak mereka daripada majikan, sebaliknya para sahabat Nabi SAW, yang juga majikan, dengan mudahnya mengimplementasikan dasar itu dan memberikan hak-hak pekerja kepada hamba-hamba mereka. 

Contohnya dari kehidupan para sahabat seperti kisah Salman RA dan Abu Dzar RA menunjukkan bagaimana mereka tidak membebani pekerja dengan tugas yang berat dan menjaga kebajikan pekerjanya. 

Abu Qilabah meriwayatkan: Seorang lelaki masuk ke rumah Salman RA, sedang dia menguli tepung. Lelaki itu berkata, “Apakah ini?”. Salman berkata, “Kami mengutus hamba itu untuk suatu urusan dan kami tidak suka jika dia mempunyai dua tugas sekaligus.” (Ḥilyat al-Awliyā’, No. 657)

Dalam hadis lain yang diriwayatkan Ibnu Syuaib RA berkata: “Aku pernah menemui Abu Dzar di daerah Rabbah, aku melihat Abu Dzar memakai jubah dan hambanya juga memakai jubah yang sama juga.” (Sahih Bukhari, No. 30) 

Meskipun Islam telah memperkenalkan nilai anti-penindasan dan hak-hak pekerja terlebih dahulu dari Barat, sayangnya, nilai dan hak tersebut jarang diperkatakan secara luas seperti Barat. 

Barangkali disebabkan Muslim sendiri berasa ‘inferior’ dengan nilai Islam dan terlalu memandang tinggi terhadap nilai Barat sedangkan nilai Islam hakikatnya sudah jauh mendahului nilai Barat. 

Contohnya, hak dibayar upah setimpal yang diperjuangkan Barat. Islam memerintahkan majikan bukan sahaja perlu membayar pekerjanya dengan upah setimpal, namun penggajiannya perlu cepat dan disegerakan. 

Rasulullah SAW bersabda: “Berikanlah upah pekerja (buruh) sebelum kering peluhnya.” (Sunan Ibn Majah, No. 2443) 

Imam Al-Munawi dalam kitabnya, Faidh Al-Qadir berkata: “Haram hukumnya menunda gaji pekerja jika tiada kekangan untuk disegerakan. Perintah untuk menyerahkan gaji sebelum mengering peluh para pekerja adalah satu kiasan atas wajibnya menyegerakan setelah pekerjaan mereka selesai, walau para pekerja memintanya meskipun belum sampai berpeluh, atau berpeluh dan telah kering.” 

Walaupun demikian penggajian boleh juga mengikut persetujuan sama ada harian, mingguan atau bulanan. Jika ianya telah dipersetujui, maka hendaklah ditunaikan mengikut persetujuan. 

“Umat Islam wajib mematuhi persyaratan yang telah mereka sepakati.” (Jami’ at-Tirmidhi, No. 1352) 

Kesimpulan 

Bayangkan sejak 1400 tahun lalu, dari sistem kontrak antara majikan dan pekerja, sistem penggajian sehinggalah hal ehwal kebajikan dan implementasinya telah dititik beratkan dalam dunia Islam. 

Malah terdapat satu amaran keras terhadap majikan yang menzalimi dan menindas pekerjanya. Dalam satu hadis, Rasulullah SAW meriwayatkan bahawa Allah SWT berfirman: 

“Terdapat tiga golongan yang akan menjadi musuhKu pada hari kiamat…(salah satunya ialah) orang yang mempekerjakan orang lain, namun setelah orang tersebut memenuhi tugasnya, upahnya tidak dibayarkan.” (Sahih Bukhari, No. 2227) 

Sesungguhnya, nilai-nilai dan hak-hak pekerja dalam Islam adalah solusi yang cukup adil dan saksama kerana ia diberi oleh Tuhan yang Maha Mengetahui, yang tahu apa yang terbaik dan terburuk untuk setiap makhlukNya. – The Merdeka Times 

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending