Connect with us

Terkini

Gerakan boikot berkaitan Israel tidak jejas ekonomi negara

Usaha atau gerakan boikot terutama ke atas perniagaan makanan dan minuman yang didakwa ada kaitan dengan Israel kurang memberi impak terhadap ekonomi negara secara langsung, namun mendatangkan sedikit kesan kepada sektor pekerjaan, kata Kementerian Ekonomi.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Usaha atau gerakan boikot terutama ke atas perniagaan makanan dan minuman didakwa ada kaitan dengan Israel kurang memberi impak terhadap ekonomi negara secara langsung, namun mendatangkan sedikit kesan kepada sektor pekerjaan, kata Kementerian Ekonomi.
  • Ini berikutan sumbangan subsektor makanan dan minuman kepada KDNK adalah kecil iaitu 2.3 peratus pada 2023 dan 2.4 peratus pada suku pertama 2024.
  • “Meskipun gerakan boikot masih berterusan, Malaysia terus mencatat pertumbuhan ekonomi memberangsangkan iaitu 4.2 peratus pada suku pertama 2024 yang disokong oleh aktiviti ekonomi domestik yang berdaya tahan,” kata kementerian berkenaan dalam jawapan bertulis disiarkan di laman web rasmi Parlimen pada Selasa.
  • Bagaimanapun wujud peningkatan dari segi jumlah pekerja yang kehilangan kerja berdasarkan Laporan Employment Insurance System Perkeso.

KUALA LUMPUR — Usaha atau gerakan boikot terutama ke atas perniagaan makanan dan minuman yang didakwa ada kaitan dengan Israel kurang memberi impak terhadap ekonomi negara secara langsung, namun mendatangkan sedikit kesan kepada sektor pekerjaan, kata Kementerian Ekonomi.

Ini berikutan sumbangan subsektor makanan dan minuman kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) adalah kecil iaitu 2.3 peratus pada 2023 dan 2.4 peratus pada suku pertama 2024.

Kementerian itu berkata kecenderungan pengguna untuk beralih kepada produk perniagaan jenama tempatan juga dapat mengimbangi impak berkenaan seterusnya meningkatkan aktiviti ekonomi domestik.

“Meskipun gerakan boikot masih berterusan, Malaysia terus mencatat pertumbuhan ekonomi memberangsangkan iaitu 4.2 peratus pada suku pertama 2024 yang disokong oleh aktiviti ekonomi domestik yang berdaya tahan,” kata kementerian berkenaan dalam jawapan bertulis disiarkan di laman web rasmi Parlimen pada Selasa.

Bagaimanapun, Kementerian Ekonomi berkata wujud peningkatan dari segi jumlah pekerja yang kehilangan kerja berdasarkan Laporan Employment Insurance System oleh Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso).

Bagi tempoh Januari-Mei 2024, seramai 22,315 pekerja telah kehilangan pekerjaan berbanding 18,026 untuk tempoh sama pada 2023 yang membabitkan peningkatan sebanyak 23.8 peratus.

Daripada jumlah ini, sebanyak 1,091 pekerja atau 4.9 peratus adalah bagi pekerja sektor penginapan dan aktiviti perkhidmatan makanan.

Kementerian Ekonomi berkata seramai 583 pekerja atau 50.7 peratus kehilangan pekerjaan yang dilaporkan pula berpunca daripada penutupan dan pengecilan saiz perniagaan.

“Data kehilangan pekerjaan ini adalah secara umum serta tidak menjurus kepada sektor makanan dan minuman sahaja,” katanya.– BERNAMA/Buletin TV3

Author

Terkini

‘Demo Rakyat Lawan Anwar’: 10 individu beri keterangan di IPD Putrajaya

Seramai 10 daripada 12 individu, termasuk penganjur Himpunan ‘Demo Rakyat Lawan Anwar’ yang berkumpul di tempat letak kenderaan Kompleks Seri Perdana, Sabtu lalu sudah memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Putrajaya petang ini.

Wartawan TMT

Published

on

Ketua Penggerak Demi Negara dan penganjur perhimpunan, Aidil Yunus atau dikenali ‘YB Viral’ (baju hitam tengah).
  • 10 daripada 12 individu, termasuk penganjur Himpunan ‘Demo Rakyat Lawan Anwar’ yang berkumpul di tempat letak kenderaan Kompleks Seri Perdana, Sabtu lalu sudah memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Putrajaya petang ini.
  • Mereka dilaporkan memasuki IPD Putrajaya kira-kira jam 2.00 petang dan keluar dua jam kemudian.
  • “Setakat ini, polis tidak memaklumkan akan memanggil kami semula bagi menyambung keterangan dan sekiranya ada, kita akan memberi kerjasama penuh,” kata Ketua Penggerak Demi Negara dan penganjur perhimpunan, Aidil Yunus atau dikenali ‘YB Viral’.

KUALA LUMPUR — Seramai 10 daripada 12 individu, termasuk penganjur Himpunan ‘Demo Rakyat Lawan Anwar’ yang berkumpul di tempat letak kenderaan Kompleks Seri Perdana, Sabtu lalu sudah memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Putrajaya petang ini.

Mereka dilaporkan memasuki IPD Putrajaya kira-kira jam 2.00 petang dan keluar dua jam kemudian.

Ketua Penggerak Demi Negara dan penganjur perhimpunan, Aidil Yunus atau dikenali ‘YB Viral’, berkata dua individu lain yang dipanggil terdiri dari aktivis politik, Badrul Hisham Shaharin atau Chegubard dan Ahli Jawatankuasa Badan Pimpinan Negeri, BERSATU Wilayah Persekutuan, Datuk Tun Faisal Ismail Aziz tidak dapat hadir kerana berada di luar kawasan. 

Beliau berkata mereka diambil keterangan secara berasingan dan memberi kerjasama kepada polis.

“Setakat ini, polis tidak memaklumkan akan memanggil kami semula bagi menyambung keterangan dan sekiranya ada, kita akan memberi kerjasama penuh,” katanya. 

Sembilan individu yang hadir ialah Tengku Intan Tengku Abdul Hamid; Siti Nuraliana Zulaikha Olivia; Mohd Zubir Embong; Nurpais Ismail; Lim Chue Har (Michelle Foo); Mohd Faizal Hassan; Shee Chee Weng (Alex) dan Dr Fathul Farisan Ab Rahman serta peguam, Muhammad Rafique Rashid Ali.

Semalam, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Rusdi Mohd Isa dilaporkan berkata satu kertas siasatan di bawah Seksyen 9 (5) Akta Perhimpunan Aman 2012 telah dibuka susulan himpunan ‘Demo Rakyat Lawan Anwar’ di Kompleks Seri Perdana, Putrajaya pada Sabtu. — The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending