Connect with us

Terkini

Gesa pelancong baca al-Quran di Batu Caves disenaraihitam, MP DAP jangan ‘overreact’ – Firdaus Wong

Ahli Parlimen Bangi dari DAP, Syahredzan Johan disifatkan gopoh kerana menggesa pelancong asing dirakam membaca ayat al-Quran di Kompleks Kuil Hindu Batu Caves, Selangor sehingga tular baru-baru ini, disenaraihitamkan daripada memasuki Malaysia. 

Hidayah Sani

Published

on

Foto: Pempengaruh dan pendakwah bebas, Firdaus Wong Wai Hung (kiri) & Ahli Parlimen Bangi dari DAP, Syahredzan Johan (kanan).
  • Ahli Parlimen Bangi dari DAP, Syahredzan Johan disifatkan gopoh kerana menggesa pelancong asing dirakam membaca ayat al-Quran di Kompleks Kuil Hindu Batu Caves, Selangor sehingga tular baru-baru ini, disenaraihitamkan daripada memasuki Malaysia.
  • Pempengaruh dan pendakwah bebas, Firdaus Wong Wai Hung menyifatkan Syahredzan sebagai tidak konsisten kerana beliau tidak melihat gesaan sama dilakukan Ahli Parlimen itu terhadap missionari Kristian dari luar negara yang melakukan gerakan pendiayahan di Malaysia sedangkan jelas ia melanggar undang-undang negara.
  • Firdaus Wong berkata beliau juga tidak melihat gesaan daripada Syahredzan dan ahli politik lain tentang kehadiran Sri Sri Ravishankar ke Malaysia pada Mac lalu, sedangkan tokoh besar Hindu itu pernah menulis kononnya Kaabah adalah kuil Siva di dalam bukunya iaitu ‘Hinduism and Islam, The Common Thread’.
  • “Saya kurang setuju dengan perbuatan pelancong itu membaca Quran di Batu Caves tetapi janganlah pula ‘overreact’ seolah-olah terlalu ‘apologetic’ pula. 
  • “Bila Muslim buat, cepat pula Muslim nak bersikap ‘apologetic’ dan mengesa tindakan keras terhadap Muslim yang melakukannya tetapi bila sebaliknya, lembut aja kenyataan dan adakalanya langsung tiada kenyataan dikeluarkan,” katanya menerusi hantaran di Facebook di sini hari ini yang turut memuat naik tangkap layar artikel bertajuk “Senarai hitam pelancong baca al-Quran di Batu Caves’ – Syahredzan”.

KUALA LUMPUR — Ahli Parlimen Bangi dari DAP, Syahredzan Johan disifatkan gopoh kerana menggesa pelancong asing dirakam membaca ayat al-Quran di Kompleks Kuil Hindu Batu Caves, Selangor sehingga tular baru-baru ini, disenaraihitamkan daripada memasuki Malaysia. 

Pempengaruh dan pendakwah bebas, Firdaus Wong Wai Hung menyifatkan Syahredzan sebagai tidak konsisten kerana beliau tidak melihat gesaan sama dilakukan Ahli Parlimen itu terhadap missionari Kristian dari luar negara yang melakukan gerakan pendiayahan di Malaysia sedangkan jelas ia melanggar undang-undang negara.

Firdaus Wong berkata beliau juga tidak melihat gesaan daripada Syahredzan dan ahli politik lain tentang kehadiran Sri Sri Ravishankar ke Malaysia pada Mac lalu, sedangkan tokoh besar Hindu itu pernah menulis kononnya Kaabah adalah kuil Siva di dalam bukunya iaitu ‘Hinduism and Islam, The Common Thread’.

Katanya, Sri Sri Ravishankar sudah menarik balik kenyataan tersebut dan mengaku dakwaan itu adalah tidak berasas setelah dibongkar dan ditegur penceramah dari India, Dr Zakir Naik dalam satu dialog di negara terbabit.

“Mungkin Syahredzan ada membuat kenyataan yang sama dan saya terlepas pandang tetapi mengikut apa saya ketahui, saya belum menemui kenyataannya lagi.

“Saya kurang setuju dengan perbuatan pelancong itu membaca Quran di Batu Caves tetapi janganlah pula ‘overreact’ seolah-olah terlalu ‘apologetic’ pula. 

“Bila Muslim buat, cepat pula Muslim nak bersikap ‘apologetic’ dan mengesa tindakan keras terhadap Muslim yang melakukannya tetapi bila sebaliknya, lembut aja kenyataan dan adakalanya langsung tiada kenyataan dikeluarkan.

Two wrongs don’t make a right, sir…” katanya menerusi hantaran di Facebook di sini hari ini yang turut memuat naik tangkap layar artikel bertajuk “Senarai hitam pelancong baca al-Quran di Batu Caves’ – Syahredzan”.

Antara kandungan laporan artikel itu adalah Jabatan Imigresen digesa  Syahredzan untuk menyenaraihitamkan pelancong asing terbabit yang dipercayai pempengaruh berasal dari Maghribi susulan tindakannya menghina agama Islam.

Sebelum ini, tular sebuah video memaparkan pempengaruh itu membaca ayat suci al-Quran di hadapan Patung Dewa Murugan di Batu Caves hingga mencetuskan perdebatan di media sosial.

Mengulas tindakan individu terbabit, Firdaus Wong berkata setiap ibadah bersandarkan Al-Quran dan Hadis mempunyai tatacara, bilangan dan tempatnya di mana kita tidak bersandar kepada hanya kerana perbuatan itu baik, maka ia boleh dilakukan tanpa mengambil kira tatacara dan tempat melakukannya.

“Apabila ada orang menegur seseorang yang membaca Quran di dalam tandas maka individu itu tidak suka orang itu membaca Quran atau sebenarnya dia menegur individu itu membaca Quran di tempat tidak sepatutnya?

“Takkan kerana individu itu membaca Quran di dalam tandas yang tidak kena pada tempatnya maka kita meminta pihak masjid untuk menyenaraihitamkan dia dari memasuki masjid?

“Begitu juga video tular beberapa hari lepas seorang pelancong membaca petikan Surah Al-Anbiya 21:-66-67; Nabi Ibrahim berkata: “Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?”

“Apa dibacanya adalah benar dan diimani kita sebagai Muslim… Tiada masalah membaca Al-Quran tetapi bukannya membacanya di rumah ibadat agama lain,” katanya.

Firdaus Wong berpandangan tindakan individu itu tidak sampai ke tahap menghina kerana dia tidak mengulas atau memberikan komentar tentang agama lain, sebaliknya hanya membaca ayat Al-Quran.

Beliau bagaimanapun bersetuju bahawa tempat individu itu membaca petikan ayat suci Al-Quran tersebut kurang sesuai. — The Merdeka Times

Sokong TMT media berani, benar & bebas di https://support.themerdekatimes.com/

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Terkini

Firdaus Wong berhak dihormati, dilindungi walau berdepan isu kontroversi – PUTRA

Pempengaruh dan pendakwah bebas, Firdaus Wong Wai Hung berhak untuk dihormati dan dilindungi walaupun ketika ini beliau difahamkan berdepan isu kontroversi.

Hidayah Sani

Published

on

Foto: Ketua Penerangan Parti PUTRA, Shahrulufti Sharif.
  • Ketua Penerangan Parti PUTRA, Shahrulufti Sharif berkata dalam ketika polis sedang menyiasat dakwaan terhadap pendakwah bebas itu, prinsip keadilan tetap juga harus dijunjung tinggi.
  • Shahrulufti berkata Firdaus Wong mempunyai hak untuk menyampaikan ajaran agama secara bebas seiring Perlembagaan Persekutuan Malaysia yang mengiktiraf Islam sebagai agama Persekutuan.
  • “Meskipun kontroversial, Firdaus Wong memiliki hak untuk dihormati dan dilindungi oleh undang-undang. Polis sedang menyiasat dakwaan terhadapnya, tetapi prinsip keadilan harus dijunjung tinggi,” katanya dalam satu kenyataan media pada Sabtu.
  • Pada 26 Jun lalu, polis dilaporkan membuka kertas siasatan ke atas Firdaus Wong susulan tular video beliau yang menasihatkan seorang lelaki mengenai cara menangani permintaan remaja bawah umur untuk memeluk Islam.
  • Firdaus Wong pada Sabtu memaklumkan beliau sudah memberi keterangan kepada pihak polis di IPD Petaling Jaya pada Rabu lalu bersabit satu laporan polis dilakukan individu berbangsa India.

KUALA LUMPUR — Pempengaruh dan pendakwah bebas, Firdaus Wong Wai Hung berhak untuk dihormati dan dilindungi walaupun ketika ini beliau difahamkan berdepan isu kontroversi.

Ketua Penerangan Parti PUTRA, Shahrulufti Sharif berkata dalam ketika polis sedang menyiasat dakwaan terhadap pendakwah bebas itu, prinsip keadilan tetap juga harus dijunjung tinggi.

Shahrulufti berkata Firdaus Wong mempunyai hak untuk menyampaikan ajaran agama secara bebas seiring Perlembagaan Persekutuan Malaysia yang mengiktiraf Islam sebagai agama Persekutuan.

Beliau berpandangan pendakwah bebas yang juga seorang mualaf itu telah menjalankan tugas berdakwah dengan penuh tanggungjawab di mana beliau menekankan penggunaan hikmah dan cara dakwah yang baik. 

“Meskipun kontroversial, Firdaus Wong memiliki hak untuk dihormati dan dilindungi oleh undang-undang. Polis sedang menyiasat dakwaan terhadapnya, tetapi prinsip keadilan harus dijunjung tinggi.

“Pentingnya Dakwah: Dakwah adalah warisan dari Rasulullah SAW. Firdaus Wong, sebagai pendakwah, berusaha menyampaikan risalah Islam kepada manusia sejagat.

“Semoga keadilan ditegakkan dan hak-hak individu dihormati dalam masyarakat,” katanya dalam satu kenyataan media pada Sabtu.

Pada 26 Jun lalu, polis dilaporkan membuka kertas siasatan ke atas Firdaus Wong susulan tular video beliau yang menasihatkan seorang lelaki mengenai cara menangani permintaan remaja bawah umur untuk memeluk Islam.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Shahrulnizam Jaafar@Ismail berkata setakat ini empat laporan polis sudah diterima dan tiga individu sudah dirakam percakapan.

Video dimuat naik Firdaus Wong di TikToknya memaparkan beliau menjawab pertanyaan seorang penulis, Adnin Roslan tentang cara menangani permintaan remaja bawah umur yang bukan beragama Islam ingin memeluk Islam.

Pendakwah bebas itu antaranya menjelaskan dari sudut Islam tiada masalah untuk individu tersebut ingin memeluk agama Islam tidak kira berapa umurnya kerana beliau boleh diislamkan, bagaimanapun penukaran agama mereka tidak perlu didaftarkan atau diumumkan. 

Firdaus Wong pada Sabtu berkata beliau sudah  memberikan keterangan kepada pihak polis di IPD Petaling Jaya pada Rabu lalu bersabit satu laporan polis yang dilakukan individu berbangsa India.

Dalam perkembangan dikongsikan menerusi hantaran Facebook itu, Firdaus Wong berkata polis turut merampas telefon bimbit beliau untuk membantu siasatan.

“Atas nasihat peguam-peguam, saya tidak akan memberikan sebarang komentar atau respon terhadap kes ini yang masih di bawah siasatan polis tetapi tidak akan teragak-agak mengambil tindakan undang-undang terhadap mana-mana individu/kelompok yang memfitnah,” katanya. — The Merdeka Times

Sokong TMT media berani, benar & bebas di https://support.themerdekatimes.com/

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending