Connect with us

Kolumnis

Masih Cina & India selepas masuk Islam?

PERNAH saya ditanya seorang wanita tua berbangsa Cina, “Awak Melayu, apa pasal awak boleh masuk ini?” sambil menunjukkan risalah Islam berbahasa Mandarin yang baru beliau terima semasa sesi Street Dakwah di Bukit Bintang.

WhatsApp
Facebook0
Twitter
Research And Development MRM

Published

on

Foto: Penggambaran semasa sesi Street Dakwah di Bukit Bintang.

PERNAH saya ditanya seorang wanita tua berbangsa Cina, “Awak Melayu, apa pasal awak boleh masuk ini?” sambil menunjukkan risalah Islam berbahasa Mandarin yang baru beliau terima semasa sesi Street Dakwah di Bukit Bintang.

Sedikit keliru, saya bertanya kembali apa beliau maksudkan dengan ‘masuk ini’.  

Adakah beliau maksudkan saya masuk bangsa Cina? Lalu beliau jawab, “Ya masuk Cina”.

Ini kali pertama saya menerima soalan sedemikian daripada bukan Muslim sepanjang 10 tahun terlibat dalam dunia dakwah. 

Namun persoalan melibatkan bangsa dan agama seperti ini bukanlah asing. Ini kerana ramai bukan Muslim seringkali menganggap seseorang akan ‘masuk Melayu’ selepas memeluk agama Islam dan perlu melepaskan identiti bangsa asal mereka.

Persoalannya benarkah tanggapan itu dan bagaimana ia boleh terbentuk?

Islam hanya untuk bangsa tertentu?

Tanggapan ‘Islam adalah Melayu dan Melayu adalah Islam’ adalah salah faham yang biasa terjadi dalam kalangan bukan Muslim di Malaysia.  

Barangkali kerana melalui pentakrifan bangsa ‘Melayu’ menurut Perkara 160 (2) dalam Perlembagaan Malaysia, 

Orang Melayu itu mestilah beragama Islam, mengamalkan adat budaya Melayu, bertutur menggunakan bahasa Melayu dan (a) lahir sebelum hari merdeka sama ada di Persekutuan atau Singapura, atau pada hari merdeka telah bermastautin di Persekutuan atau Singapura atau (b) ia adalah keturunan dari seseorang yang tersebut.

Oleh yang demikian, adakalanya ia membuatkan masyarakat Bukan Muslim di Malaysia melihat budaya Islam dan budaya orang Melayu adalah perkara yang sama. 

Ini kerana berpunca dari identiti Islam sering digambarkan sebagai Melayu, manakala Melayu itu adalah Islam. 

Walhal Melayu itu adalah bangsa, manakala Islam adalah agama dan ia bukan hak milik sesuatu bangsa sahaja, baik Melayu atau Arab. Sepertimana firman Allah dalam Al Qur’an,

“Dan tidak Kami utuskan kamu (wahai Muhammad) melainkan kepada manusia seluruhnya sebagai pembawa khabar gembira dan pemberi peringatan…” [Al Qur’an 34:28]

“Dan tidak Kami utuskan kamu (wahai Muhammad) melainkan untuk menjadi rahmat kepada sekalian alam.” [Al Qur’an 21:107]

Perihal ini kita boleh lihat sahabat-sahabat Nabi Muhammad s.a.w. yang terkenal adalah daripada kalangan bukan Arab seperti Bilal bin Rabbah (orang Afrika), Suhaib Ar Rumi (orang Romawi), Wahsyi bin Harb (orang Habasyah), Salman al-Farisi (orang Parsi) dan lain-lain lagi yang memeluk agama Islam. 

Baginda berdakwah kepada semua manusia tidak kira orang itu Arab atau pun bukan Arab (‘Ajam). 

Seterusnya, kisah baginda mengutuskan surat kepada raja-raja di luar Madinah seperti Rom, Parsi, Mesir, Bahrain, Syria, Jordan, Yaman dan lain-lain, mengajak mereka mentauhidkan Allah adalah antara bukti lain.

Namun kesan dari salah faham yang berlaku di Malaysia telah membentuk persepsi dan pemahaman bahawa untuk menjadi Muslim di Malaysia, mereka perlu mengubah budayanya menjadi orang Melayu dan melepaskan identiti bangsa asal mereka.

Dan salah faham ini masih lagi menebal dalam kalangan masyarakat bukan Muslim sehingga menyebabkan mereka menganggap Islam bukanlah untuk mereka bahkan, suatu ancaman kepada budaya mereka.

Islam meraikan adat budaya setiap bangsa

Masyarakat bukan Muslim perlu faham bahawa Islam sentiasa meraikan kepelbagaian budaya dan tradisi selagi ia tidak bertentangan dengan ajaran dan akidah Islam. 

Ia terbukti ketika kedatangan Islam ke negara-negara asing, ia tidak pernah memusnahkan bahkan masih mengekalkan budaya setempat. 

Kedatangan Islam di tanah Nusantara juga berlaku perkara yang sama. Masyarakat Nusantara masih memakai kain pelikat dan tidak merasa keislaman mereka lebih rendah hanya kerana tidak memakai jubah seperti orang Arab. 

Bukan itu sahaja, ketika Islam masuk ke China, kebanyakan budaya dan tradisi masyarakat Cina masih kekal. 

Dari tradisi makanan seperti Kuih Bakul, Dim Sum sehingga ke tradisi pakaian seperti baju changshan atau cheongsam masih lagi wujud sehingga kini. 

Manakala perayaan-perayaan budaya yang tiada unsur agama atau tidak membabitkan ritual keagamaan selain agama Islam, Muslim boleh terlibat, malahan Islam menyuruh Muslim untuk menjaga adat pergaulan antara manusia serta melakukan kebaikan sekalipun kepada penganut agama lain.

Begitu juga apabila Islam tiba di India, adat budaya masyarakat India yang tidak bercanggah dengan Islam masih kekal hingga ke hari ini.

Makanan tradisi India yang telah lama sebati dengan jiwa dan raga rakyat Malaysia termasuk orang Islam seperti Murukku, Tosai, Briyani, Athirasam, Ayam Tandoori dan pelbagai lagi.

Perihal yang sama dalam bab pemakaian tradisi masyarakat India seperti Sari, Kurta dan Dhoti masih boleh dikekalkan.

Selain itu, nama asal juga boleh dikekalkan selagi mana nama asal membawa maksud yang baik dan tidak mempunyai unsur mensyirikkan Allah baik dari segi bahasa atau maksudnya.

Bagi masyarakat Cina, kebiasaannya nama yang diberikan mempunyai makna yang baik.

Misalnya, nama Tan Jian Xiang mempunyai makna yang sangat baik. Tan adalah nama keluarga, bermakna individu tersebut berasal dari keturunan Tan. Nama tengah Jian bermakna sihat dan nama akhir, Xiang pula bermakna tuah. 

Adapun masyarakat India meletakkan nama berkaitan dengan tuhan-tuhan mereka seperti Murugan, Shiva, Krishna dan pelbagai lagi, mereka wajib menukar nama ke nama yang lebih baik tidak kira dalam bahasa apa dan tanpa menukar nama bapa mereka.

Misalnya, Shiva A/L Murugan. Boleh ditukar menjadi Navin Bin Murugan. Navin yang bermaksud baru.

Jelas di sini, Jian Xiang bermaksud sihat dan tuah mempunyai makna yang baik. Begitu juga Navin.

Maka tiada alasan kenapa harus menukar nama yang baik dan bersesuaian dengan Islam hanya kerana ia tidak berbunyi Arab atau Melayu, sedangkan bahasa Cina dan India juga adalah salah satu bahasa ciptaan Allah s.w.t.

Istilah ‘Cina Muslim’ dan ‘India Muslim’ hakikatnya juga seperti menjaga dan melestarikan tradisi dan budaya asli bangsa mereka yang berlandaskan syariat Islam.

Dengan demikian budaya dan agama dapat berjalan seiring dan saling melengkapi yang mampu membentuk masyarakat Malaysia yang pelbagai kaum bersesuaian dengan nilai-nilai Islam.

Justeru, bagi mengenalpasti sama ada adat budaya dan tradisi sesuatu bangsa itu selari mahupun tidak dengan syariat Islam memerlukan Muslim berusaha untuk berkenalan dengan bangsa-bangsa lain. 

Sepertimana firman Allah s.w.t. dalam Surah Al Hujurat 49, ayat 13 yang bermaksud: 

“Wahai manusia! Sesungguhnya Kami menciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan, dan Kami menjadikan kamu pelbagai bangsa dan bersuku puak supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).

Kesimpulan 

Seseorang itu tidak akan menukar bangsanya di saat beliau memeluk agama Islam kerana bangsa adalah sesuatu yang akan kekal hinggalah mati. 

Yang berlaku pertukaran hanyalah Tuhan yang beliau imani beserta agamanya. Dari kepercayaan pada tuhan palsu kepada Tuhan yang mencipta manusia. 

Dari agama yang beliau dibesarkan oleh kedua ibubapanya kepada agama asal (fitrah) yang Tuhan tetapkan apabila lahir di dunia ini.

“Setiap anak yang dilahirkan itu dalam keadaan fitrah. Kedua ibu bapanya lah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi.” [Sahih Bukhari no.1385] 

Kesedaran inilah perlu diwar-warkan kepada masyarakat Bukan Muslim di Malaysia agar salah faham terhadap agama Islam dapat diselesaikan. –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *