Connect with us

Kolumnis

 Islam iktiraf hak menjaga kesihatan mental 

HARI ini merupakan sambutan Hari Kesihatan Mental Sedunia yang ditetapkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada 10 Oktober setiap tahun. 

Research And Development MRM

Published

on

Islam iktiraf hak menjaga kesihatan mental
Foto: Gambar sekadar hiasan.

HARI ini merupakan sambutan Hari Kesihatan Mental Sedunia yang ditetapkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada 10 Oktober setiap tahun. 

Pada tahun ini, tema Hari Kesihatan Mental Sedunia adalah “Kesihatan Mental adalah Hak Asasi Manusia Sejagat” yang bertujuan meningkatkan kesedaran masyarakat dalam usaha memelihara kesihatan mental yang menjadi hak milik semua individu serta menghapuskan stigma negatif terhadap penyakit mental. 

Di Malaysia sendiri, masyarakat kita juga tidak lari daripada pelbagai stigma negatif apabila seseorang berbicara masalah kesihatan mental. 

Respon yang kebiasaannya diterima pesakit-pesakit mental adalah “Lemahnya iman, kena banyakkan ibadah. Dia gila, tak boleh sembuh”. 

Akhirnya, mereka memilih menjauh dari masyarakat, menderita dalam senyap lalu enggan tampil mendapatkan sebarang bantuan profesional kerana tidak mahu lagi dihakimi dan menganggap penyakitnya tidak boleh dirawat. 

Ekoran stigma sebegini bukan sahaja membuatkan mereka jauh daripada masyarakat malah jauh dari agama. 

Beranggapan seolah-olah agama tidak mengiktiraf dan menghadirkan langsung sebarang solusi kepada mereka. Maka persoalannya benarkah Islam tidak mengiktiraf hak penjagaan kesihatan mental?  

Apabila berbicara soal hak-hak dalam Islam, maka ia tidak terlepas daripada prinsip Maqasid Syariah di mana setiap tujuan, makna dan hikmah yang ditetapkan Syariat Islam bertujuan untuk merealisasikan kemaslahatan manusia. 

Prinsip Maqasid Syariah ini  meliputi hifz al-din (menjaga agama), hifz al-nafs (menjaga jiwa), hifz zl-aql (menjaga akal), hifz al-mal (menjaga harta benda) dan hifz al-nasl (menjaga keturunan).   

Maka, hak menjaga kesihatan mental dalam Islam terletak dalam dua dimensi prinsip Maqasid Syariah iaitu Hifz al-Aql (memelihara akal) dan Hifz al-Nafs (memelihara nyawa)  sebagai keperluan asas (Dharuriyat) yang perlu diberi keutamaan oleh umat manusia. 

Umum mengetahui masalah kesihatan mental ini melibatkan kewarasan akal dan minda seseorang itu. Oleh itu ia berada di bawah dimensi pemeliharaan akal. 

Namun sekiranya ia dibiarkan mahupun tidak diberi rawatan, maka kesan daripada minda merosak ini mulai terzahir secara fizikal dan ini termasuk dalam dimensi pemeliharaan nyawa. 

Ini terbukti apabila Pakar Perunding Psikiatri, Pusat Pakar Universiti Malaya, Profesor Madya Dr Ng Chong Guan turut menyatakan ramai pesakit mental enggan mendapatkan rawatan. 

Disebabkan tekanan itu sukar dikawal, mereka bertindak dengan mencederakan tubuh badan sendiri. Lebih malang lagi mengambil keputusan membunuh diri untuk menghilangkan kesakitan. 

Lebih-lebih lagi kes kesihatan mental di Malaysia berada di tahap yang amat membimbangkan. 

Kementerian Kesihatan (KKM) merekodkan peningkatan hampir tiga kali ganda dalam kalangan penduduk berusia 16 tahun ke atas iaitu peningkatan daripada 11 peratus pada 1996 melonjak sehingga 29 peratus pada 2015. 

Malah, KKM turut merekodkan peningkatan kes bunuh diri di negara sebanyak 81 peratus dengan 1,142 kes pada tahun 2021. Ini menunjukkan masalah kesihatan mental bagi penduduk Malaysia akan semakin melarat sekiranya stigma negatif dan keengganan mendapatkan bantuan ini masih berlarutan. 

Sepatutnya peningkatan kes ini dijadikan iktibar dan indikasi kepada masyarakat kita bahawa berdiam diri mahupun stigma ‘perlu kental’ hakikatnya bukanlah respon terbaik dalam mendepani pesakit mental.

Bahkan stigma negatif sebegini amat berbeza dengan respon yang diberikan Nabi Muhammad dalam mendepani golongan ini. Dalam riwayat Anas RA menceritakan seorang wanita yang mempunyai masalah mental bertemu Rasulullah SAW dan berkata:

“Wahai Rasulullah, Aku punyai hajat denganmu (ingin bertanya sesuatu).” Baginda SAW menjawab: “Wahai ibu fulan, tengoklah mana-mana bahagian jalan (kawasan) yang sesuai (terpencil daripada orang ramai) yang kamu mahu, supaya Aku boleh (duduk) menunaikan hajatmu (menjawab soalanmu).” Baginda pun duduk bersamanya pada satu bahagian jalan sehingga selesai keperluannya (ditunaikan Nabi SAW) (Sahih Muslim, No 4293).

Riwayat hadis ini jelas menunjukkan kepada kita bagaimana seseorang itu perlu lakukan apabila mendepani golongan yang terkesan dengan penyakit mental; iaitu mendengar luahan mereka, bukannya menghakimi apatah lagi dengan peningkatan kes kesihatan mental dan kes bunuh diri yang semakin melonjak. 

Terdapat satu riwayat Nabi Muhammad SAW menggariskan solusi terbaik saat seseorang dilanda sesuatu penyakit. Sabdanya: 

“Sesungguhnya Allah ketika menciptakan penyakit, diciptakan juga penawar. Maka berubatlah kamu.” (Sahih Bukhari, No 5678) 

Ekoran daripada hadis ini, kita percaya bahawa penyakit mental mempunyai harapan untuk sembuh dengan syarat mereka yang terkesan ini bukan sahaja menerima rawatan professional, malah mendapatkan sokongan sosial daripada masyarakat sekelilingnya dan juga sokongan kerohanian. 

Hakikatnya, pandangan Islam terhadap penjagaan kesihatan mental ini amat bertepatan dan selari dengan tema tahun ini “Kesihatan Mental adalah Hak Asasi Manusia Sejagat” bahawa kesihatan mental adalah milik semua yang perlu dijaga dan dipelihara. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak menggambarkan pendirian The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Kolumnis

Asyarah Mubasyarah: Setia Abu Bakar tiada tandingan

“Kali pertama aku melihat orang menangis kerana gembira. Selama ini aku hanya melihat orang menangis kerana sedih”.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

“Kali pertama aku melihat orang menangis kerana gembira. Selama ini aku hanya melihat orang menangis kerana sedih”.

Inilah kata-kata Saidatina Aisyah RA yang menceritakan rasa teruja dan girang ayahandanya, Saidina Abu Bakar RA apabila terpilih menjadi peneman hijrah Rasulullah SAW ke Madinah dan satu-satunya sahabat yang mendapat penghormatan.  

Walaupun pada saat itu adalah waktu kemuncak di mana umat Islam sedang ditindas dan Rasulullah SAW diancam bunuh bahkan diburu kaum Musyrikin Makkah yang enggan menerima dakwah mengesakan Allah. 

Secara logik, manusia pasti akan menjauhkan diri daripada apa jua yang berbahaya dan mengancam nyawa. 

Namun, tidak bagi lelaki dengan gelaran ‘As-Siddiq’ yang sentiasa membenarkan setiap bait kata Rasulullah SAW ini, walaupun dirinya maklum menjadi pendamping Rasulullah SAW pada saat itu merupakan suatu misi berbahaya. 

Tanpa sedikitpun keraguan, Abu Bakar RA sangat bergembira apabila dirinya yang dipilih Allah seakan mendapat penghormatan untuk mengorbankan nyawanya demi Nabi Allah SAW jika ada sebarang situasi yang tidak diingini berlaku. 

Ini boleh dilihat pada sepanjang sirah perjalanan hijrah, Abu Bakar RA sangat mengambil berat akan kesejahteraan Nabi dan sentiasa melindungi Nabi, memastikan tiada yang menyerang Nabi SAW secara mengejut sama ada manusia mahupun haiwan. 

Sewaktu mereka sampai di gua, Abu Bakar berkata, “Demi Allah, jangan engkau masuk sehingga aku masuk terlebih dahulu. Jika di dalamnya ada sesuatu, biarlah aku yang terkena dan bukan engkau”.

Apabila Abu Bakar mendapati di dinding gua itu ada lubang-lubang. Maka beliau mengoyakkan kain pakaiannya untuk menutupi semua lubang. 

Dan apabila tiada lagi kain yang boleh menutupi, Abu Bakar menggunakan kedua-dua kakinya untuk menutup lubang itu. Sejurus itu, barulah beliau membenarkan Nabi Allah SAW masuk ke dalam gua. 

Pernah ada satu kisah menceritakan kaki Abu Bakar yang berpijak pada lubang itu telah disengat. Namun, beliau tidak bergerak sedikitpun kerana khuatir Rasulullah SAW terjaga daripada rehatnya. 

Sedemikian besarnya kasih Abu Bakar terhadap Rasulullah SAW, jaminan keselamatan dan kesejahteraan Nabi mendahului dan menenggelamkan segala kepentingan dan kenikmatan dirinya. 

Bahkan apabila musuh kaum Musyrikin Makkah yang memburu mereka kian menghampiri hanya beberapa langkah, Abu Bakar RA menjadi tersangat takut dan risau. 

“Wahai Nabi Allah, jika ada orang antara mereka yang menunduk sedikit untuk melihat ke dalam, pasti dia melihat kita,” kata Abu Bakar. 

Rasulullah menegur sahabat baiknya dengan berkata; “Diam, wahai Abu Bakar. Kita ini berdua dan Allah-lah yang ketiga.” 

“Jangan sedih (takut) kerana sesungguhnya Allah bersama-sama dengan kita.” (Surah At-Taubah: 40) 

Kita yakin bahawa Abu Bakar RA bukanlah takut atau risau akan keselamatan dirinya kerana sepanjang hayat Abu Bakar RA, beliau sentiasa bersedia untuk mengorbankan nyawanya demi Allah. 

Jelas apa yang dikhuatirinya adalah keselamatan Rasulullah SAW yang akan dicederakan dan lebih teruk lagi, dibunuh musuh Islam. Sekiranya Nabi Allah tiada maka, wahyu Ilahi juga akan terhenti. 

Atas sebab yang sama juga, kadang-kadang Abu Bakar RA akan berjalan di hadapan Nabi dan pada masa lain, beliau akan berada di belakang Nabi. 

Apabila Rasulullah SAW bertanya kepadanya mengapa sentiasa menukar-nukar posisi, Abu Bakar RA menjawab: “Apabila aku ingat ada orang yang menunggu untuk menyerangmu, aku akan berjalan di hadapanmu. Dan apabila aku ingat ada orang yang akan mengejarmu, aku akan berjalan di belakangmu”.

Inilah lelaki pertama dijamin syurga Allah yang sanggup menghadapi segala kemungkinan demi melindungi Rasulullah SAW, walaupun nyawanya sendiri dalam bahaya. 

Ketabahan dan kesetiaan Abu Bakar merupakan manifestasi dari iman yang kukuh dan cinta yang mendalam kepada Rasulullah SAW yang tiada bandingan. 

Itulah manifestasi dari apa yang Nabi SAW sabdakan: “Demi (Tuhan) yang diriku berada dalam tangannya, tidak beriman seseorang kamu sehingga aku lebih dikasihinya dari dirinya, bapanya dan anaknya.” (Sahih Bukhari, No. 14) – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending