Connect with us

Terkini

PN akan ‘semak dan imbang’ di Parlimen – Muhyiddin

Perikatan Nasional (PN) akan memainkan peranan semak dan imbang di Parlimen Malaysia dengan membawa suara rakyat selaras prinsip Demokrasi Berparlimen, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Hidayah Sani

Published

on

PN akan 'semak dan imbang' di Parlimen - Muhyiddin
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Pengerusi PN, Tan Sri Muhyiddin Yassin ucap tahniah atas pelantikan Anwar Ibrahim sebagai PM ke-10.
  • “Dengan Kerajaan Persekutuan diterajui PH, PN akan memainkan peranan semak dan imbang dalam Parlimen Malaysia dengan membawa suara rakyat selaras dengan prinsip Demokrasi Berparlimen. 
  • “Bergerak ke hadapan, PN akan meneruskan perjuangan demi kesejahteraan rakyat dan kemakmuran negara berpandukan prinsip Prihatin, Bersih dan Stabil,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

KUALA LUMPUR – Perikatan Nasional (PN) akan memainkan peranan semak dan imbang di Parlimen Malaysia dengan membawa suara rakyat selaras prinsip Demokrasi Berparlimen, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Pengerusi PN itu berkata demikian susulan pelantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri ke-10 semalam yang diperkenankan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan pembentukan kerajaan persekutuan diterajui Pakatan Harapan (PH).

“Saya ingin merakamkan ucapan tahniah kepada YAB Datuk Seri Anwar Ibrahim yang telah dilantik oleh KDYMM Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong sebagai Perdana Menteri Malaysia Ke-10. 

“Dengan Kerajaan Persekutuan diterajui oleh Pakatan Harapan, Perikatan Nasional akan memainkan peranan semak dan imbang dalam Parlimen Malaysia dengan membawa suara rakyat selaras dengan prinsip Demokrasi Berparlimen. 

“Bergerak ke hadapan, PN akan meneruskan perjuangan demi kesejahteraan rakyat dan kemakmuran negara berpandukan prinsip Prihatin, Bersih dan Stabil,” katanya dalam kenyataannya di Facebook di sini hari ini.

Kenyataan ringkas Muhyiddin itu menyusuli kenyataan PAS pagi tadi yang berkata ia akan membincangkan tawaran menyertai kerajaan perpaduan dengan parti komponen PN.

Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) pada 19 November lalu menyaksikan keputusan PN memperoleh 73 kerusi; PH 82 kerusi; BN (30); GPS (23); Gabungan Rakyat Sabah (enam); Warisan (tiga); Bebas (dua) manakala Parti Bangsa Malaysia dan Parti Kesejahteraan Demokratik Masyarakat (KDM), masing-masing menang satu kerusi.

Keputusan itu menyebabkan berlakunya situasi Parlimen tergantung apabila tiada parti atau gabungan parti politik mendapat majoriti mudah bagi membentuk kerajaan Persekutuan sehinggalah Anwar dilantik menjadi Perdana Menteri ke-10 semalam.

Pelantikan Anwar diperkenankan Yang di-Pertuan Agong selepas mengadakan perbincangan khas dengan Raja-Raja Melayu di Istana Negara pada hari sama.

Dalam sidang media sulungnya selaku Perdana Menteri semalam, Anwar turut mempelawa PN selaku gabungan politik kedua terbesar memenangi PRU15 lalu untuk menyertai kerajaan perpaduan yang disertai Barisan Nasional (BN) dan Gabungan Parti Sarawak (GPS). – The Merdeka Times

Sumber : Facebook Muhyiddin Yassin

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Terkini

Kandungan provokatif di media sosial meningkat ketara – MCMC

Sebanyak 35,490 kandungan provokatif telah diturunkan pada 2023, manakala 27,115 kandungan diturunkan bagi dua bulan pertama tahun ini, demikian menurut Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC).

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • 35,490 kandungan provokatif diturunkan pada 2023, manakala 27,115 kandungan diturunkan bagi dua bulan pertama tahun ini, demikian menurut Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC).
  • “Sejumlah 2,004 kandungan melibatkan ucapan berbaur kebencian dan menyentuh aspek 3R (raja, agama dan kaum) yang berpotensi mencetuskan keganasan dan diskriminasi telah diturunkan sejak Januari 2023 hingga kini. Sementara, sejumlah 479 kandungan provokasi dan 3R telah diturunkan sejak 13 Mac hingga kini,” menurut kenyataan MCMC hari ini.
  • MCMC memaklumkan kandungan memudaratkan termasuklah ucapan berbaur kebencian, scam, penjualan haram, perjudian dan berita palsu dan ia mengundang ancaman signifikan kepada fabrik sosial dan institusi di Malaysia.

KUALA LUMPUR – Sebanyak 35,490 kandungan provokatif telah diturunkan pada 2023, manakala 27,115 kandungan diturunkan bagi dua bulan pertama tahun ini, demikian menurut Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC).

MCMC dalam kenyataan hari ini memaklumkan terdapat peningkatan ketara kandungan memudaratkan di media sosial dan platform Over The Top (OTT).

“Sejumlah 2,004 kandungan melibatkan ucapan berbaur kebencian dan menyentuh aspek 3R (raja, agama dan kaum) yang berpotensi mencetuskan keganasan dan diskriminasi telah diturunkan sejak Januari 2023 hingga kini. Sementara, sejumlah 479 kandungan provokasi dan 3R telah diturunkan sejak 13 Mac hingga kini,” menurut kenyataan itu.

MCMC memaklumkan kandungan memudaratkan termasuklah ucapan berbaur kebencian, scam, penjualan haram, perjudian dan berita palsu dan ia mengundang ancaman signifikan kepada fabrik sosial dan institusi di Malaysia.

“Sebarang perkongsian kandungan bersifat jelik dan mengancam merupakan kesalahan di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia (AKM) 1998 dan jika sabit kesalahan boleh didenda maksimum RM50,000 atau penjara setahun atau kedua-duanya sekali, menurut MCMC.

Menurut MCMC, pihaknya tidak akan berkompromi dan bertolak ansur dengan sebarang penyebaran kandungan provokatif yang melampau di media sosial.

MCMC mengingatkan semua pihak supaya menghentikan hantaran provokasi dan elak daripada menulis komen-komen yang bersifat provokatif dan 3R di media sosial. — BERNAMA

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending