Connect with us

Terkini

Pimpinan negeri pembangkang perlu jaga hubungan dengan kerajaan Persekutuan demi rakyat 

Pimpinan negeri pembangkang termasuk Kedah sepatutnya ‘melembutkan gigi daripada lidah’ demi hubungan baik dengan kerajaan Persekutuan untuk kepentingan rakyat.

Wartawan TMT

Published

on

Pimpinan negeri pembangkang perlu jaga hubungan dengan kerajaan Persekutuan demi rakyat 
Foto: Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail.
  • Pimpinan negeri pembangkang termasuk Kedah sepatutnya ‘melembutkan gigi daripada lidah’ demi hubungan baik dengan kerajaan Persekutuan untuk kepentingan rakyat.
  • Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata, sikap sebaliknya hanya akan memberi kesan kepada rakyat khususnya dalam mendapatkan peruntukan bagi projek pembangunan.
  • “Dan kalau sebagai Menteri Besar, (Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor) dok hentam kerajaan dalam masa sama nak minta pertolongan kerajaan Persekutuan, saya fikir tidak semudah itu dipertimbangkan sebab kita sebagai manusia mempunyai perasaan,” katanya.
  • Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas membantu calon Barisan Nasional (BN) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Tiang, Mohamad Fadzil Zolkipli, di sini, malam tadi.

Pendang: Pimpinan negeri pembangkang termasuk Kedah sepatutnya ‘melembutkan gigi daripada lidah’ demi hubungan baik dengan kerajaan Persekutuan untuk kepentingan rakyat.

Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata, sikap sebaliknya hanya akan memberi kesan kepada rakyat khususnya dalam mendapatkan peruntukan bagi projek pembangunan.

“Kalau kita tidak selari sepatutnya kita tidak berkelahi dengan kerajaan Persekutuan, kita tetap perlu menjaga hubungan yang baik dengan kerajaan Persekutuan

“Dan kalau sebagai Menteri Besar, (Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor) dok hentam kerajaan dalam masa sama nak minta pertolongan kerajaan Persekutuan, saya fikir tidak semudah itu dipertimbangkan sebab kita sebagai manusia mempunyai perasaan.

“Biasanya kalau kita nak minta sesuatu daripada orang, kena lembut gigi daripada lidah, ini keras lidah daripada gigi, contohlahkan. Saya ingat kalau Persekutuan bagi dia, bagi apa yang termaktub dalam perlembagaan seperti ‘capitation grant’ atau pemberian geran mengikut bilangan penduduk,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas membantu calon Barisan Nasional (BN) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Tiang, Mohamad Fadzil Zolkipli, di sini, malam tadi.

Beliau yang juga Naib Presiden UMNO berkata, ia dianggap pelik jika pemimpin kerajaan negeri bersikap menghentam dan mengutuk Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim tetapi kemudian meminta sesuatu daripadanya.

“(Kalau) saya berasa malu, kita nak minta pertolongan orang, kita balun orang sepatutnya kita buat baik, kita bagitau alasan-alasan kenapa kita perlu bantuan, kita bagitau ini pilihan rakyat di negeri ini.

“Tapi (Kedah) tak selari dengan kerajaan Pusat, tak boleh buat apa,” katanya.

Dalam pada itu, beliau turut menyeru pengundi Pilihan Raya Negeri (PRN) Kedah supaya bijak membuat pilihan masing-masing.

Sumber: Harian Metro

Author

Terkini

‘Demo Rakyat Lawan Anwar’: 10 individu beri keterangan di IPD Putrajaya

Seramai 10 daripada 12 individu, termasuk penganjur Himpunan ‘Demo Rakyat Lawan Anwar’ yang berkumpul di tempat letak kenderaan Kompleks Seri Perdana, Sabtu lalu sudah memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Putrajaya petang ini.

Wartawan TMT

Published

on

Ketua Penggerak Demi Negara dan penganjur perhimpunan, Aidil Yunus atau dikenali ‘YB Viral’ (baju hitam tengah).
  • 10 daripada 12 individu, termasuk penganjur Himpunan ‘Demo Rakyat Lawan Anwar’ yang berkumpul di tempat letak kenderaan Kompleks Seri Perdana, Sabtu lalu sudah memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Putrajaya petang ini.
  • Mereka dilaporkan memasuki IPD Putrajaya kira-kira jam 2.00 petang dan keluar dua jam kemudian.
  • “Setakat ini, polis tidak memaklumkan akan memanggil kami semula bagi menyambung keterangan dan sekiranya ada, kita akan memberi kerjasama penuh,” kata Ketua Penggerak Demi Negara dan penganjur perhimpunan, Aidil Yunus atau dikenali ‘YB Viral’.

KUALA LUMPUR — Seramai 10 daripada 12 individu, termasuk penganjur Himpunan ‘Demo Rakyat Lawan Anwar’ yang berkumpul di tempat letak kenderaan Kompleks Seri Perdana, Sabtu lalu sudah memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Putrajaya petang ini.

Mereka dilaporkan memasuki IPD Putrajaya kira-kira jam 2.00 petang dan keluar dua jam kemudian.

Ketua Penggerak Demi Negara dan penganjur perhimpunan, Aidil Yunus atau dikenali ‘YB Viral’, berkata dua individu lain yang dipanggil terdiri dari aktivis politik, Badrul Hisham Shaharin atau Chegubard dan Ahli Jawatankuasa Badan Pimpinan Negeri, BERSATU Wilayah Persekutuan, Datuk Tun Faisal Ismail Aziz tidak dapat hadir kerana berada di luar kawasan. 

Beliau berkata mereka diambil keterangan secara berasingan dan memberi kerjasama kepada polis.

“Setakat ini, polis tidak memaklumkan akan memanggil kami semula bagi menyambung keterangan dan sekiranya ada, kita akan memberi kerjasama penuh,” katanya. 

Sembilan individu yang hadir ialah Tengku Intan Tengku Abdul Hamid; Siti Nuraliana Zulaikha Olivia; Mohd Zubir Embong; Nurpais Ismail; Lim Chue Har (Michelle Foo); Mohd Faizal Hassan; Shee Chee Weng (Alex) dan Dr Fathul Farisan Ab Rahman serta peguam, Muhammad Rafique Rashid Ali.

Semalam, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Rusdi Mohd Isa dilaporkan berkata satu kertas siasatan di bawah Seksyen 9 (5) Akta Perhimpunan Aman 2012 telah dibuka susulan himpunan ‘Demo Rakyat Lawan Anwar’ di Kompleks Seri Perdana, Putrajaya pada Sabtu. — The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending