Connect with us

Terkini

KEB 2024: Tidak sepatutnya kaum majoriti hanya disasar miliki 30 peratus kekayaan negara

Tidak sepatutnya Bumiputera, kaum majoriti di negara ini yang mewakili lebih 60 peratus populasi Malaysia, hanya disasarkan memiliki 30 peratus daripada kekayaan negara.

Hidayah Sani

Published

on

Foto: Pakar Ekonomi, Profesor Madya Dr Ahmed Razman Abdul Latif.
  • Pengarah Program MBA, Putra Business School (PBS), Profesor Madya Dr Ahmed Razman Abdul Latiff berharap Kongres Ekonomi Bumiputera 2024 (KEB 2024) menjadi pemangkin bagi hasrat kerajaan menjadikan kekayaan Bumiputera selari peratusan populasi mereka.
  • Ahmed Razman berkata kekayaan itu bukan semata-mata berkenaan ekuiti, tetapi mesti merangkumi purata gaji, pendapatan isi rumah, pemilikan hartanah dan jumlah caruman EPF.
  • “Kalau 66 peratus dari segi populasi sepatutnya kekayaan pun 66 peratus, bukan 30 peratus yang setakat target sekarang ini.  
  • “Hal ini adalah amat penting sebab, macam apa orang kata tidak patutlah, kaum yang majoriti tetapi kekayaan bukannya majoriti,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times di sini hari ini.
  • Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tentang hasil Kongres Ekonomi Bumiputera (KEB) 2024 yang melabuhkan tirainya pada Sabtu dengan menggariskan lebih 80 resolusi sebagai agenda pemerkasaan bumiputera.
  • Ahmed Razman juga bersetuju dengan Pengerusi Bursa Malaysia, Tan Sri Abdul Wahid Omar bahawa pemerkasaan bumiputera perlu dilebarkan kepada sektor swasta.

KUALA LUMPUR — Tidak sepatutnya Bumiputera, kaum majoriti di negara ini yang mewakili lebih 60 peratus populasi Malaysia, hanya disasarkan memiliki 30 peratus daripada kekayaan negara.

Pengarah Program MBA, Putra Business School (PBS), Profesor Madya Dr Ahmed Razman Abdul Latiff berharap Kongres Ekonomi Bumiputera 2024 (KEB 2024) menjadi pemangkin bagi hasrat kerajaan menjadikan kekayaan Bumiputera selari peratusan populasi mereka.

Ahmed Razman berkata kekayaan itu bukan semata-mata berkenaan ekuiti, tetapi mesti merangkumi purata gaji, pendapatan isi rumah, pemilikan hartanah dan jumlah caruman  EPF.

“Kongres Bumiputera diharapkan dapat menjadi pemangkin, pencetus untuk hasrat kerajaan menjadikan bumiputera sebagai kaum yang terbesar dari segi populasi di negara ini turut menjadi kaum mendapat limpahan kekayaan negara setaraf dengan peratusan populasi (bumiputera).

“Kalau 66 peratus dari segi populasi sepatutnya kekayaan pun 66 peratus, bukan 30 peratus yang setakat target sekarang ini.  

“Hal ini adalah amat penting sebab, macam apa orang kata tidak patutlah, kaum yang majoriti tetapi kekayaan bukannya majoriti,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tentang hasil Kongres Ekonomi Bumiputera (KEB) 2024 yang melabuhkan tirainya pada Sabtu dengan menggariskan lebih 80 resolusi sebagai agenda pemerkasaan bumiputera.

Pengerusi Bursa Malaysia, Tan Sri Abdul Wahid Omar, ketika sesi rumusan Kongres Ekonomi Bumiputera 2024 pada Khamis lalu, dilaporkan sebagai berkata adalah penting dasar pemerkasaan bumiputera dilebarkan kepada sektor swasta.

Abdul Wahid berkata sekiranya dulu sektor awam menyumbang kepada separuh daripada ekonomi negara, namun pada 2023 sektor awam termasuk pelaburan dan penggunaan menyumbang hanya 17.8 peratus daripada KDNK negara, di mana selebihnya paling besar 76.2 peratus sumbangan pelaburan dan penggunaan di sektor swasta. 

Ini bermakna ekonomi sektor swasta adalah 4.3 kali ganda lebih besar berbanding sektor awam, maka jika dasar pemerkasaan dan polisi hanya berfokus sektor awam ia akan menyaksikan penyertaan pemilikan dan penguasaan bumiputera akan terus menjadi rendah.

Mengulas pandangan itu, Ahmed Razman bersetuju dengan Abdul Wahid bahawa pemerkasaan bumiputera perlu dilebarkan kepada sektor swasta.

“Kerana kalau dilihatlah data ataupun statistik berkaitan sebagai contoh kekayaan, pendapatan bumiputera, kalau kita lihat dari segi pemilikan ekuiti, dari segi syarikat pemilikan bumiputera, dari segi gaji purata, pendapatan isi rumah kalau ikutkan memang jauh ketinggalan berbanding kaum lain dan ini semua disebabkan kurangnya pemerkasaan ke atas kaum bumiputera dalam sektor swasta,” katanya.

Beliau berkata jika dilihat jumlah tenaga kerja di Malaysia sekitar 16 juta dan kakitangan awam hanya 1.5 juta, ini bermakna majoriti di sektor swasta dari segi pekerjaan.

Justeru, katanya, amat penting fokus diberikan kepada pemerkasaan bumiputera dalam sektor swasta. — The Merdeka Times

Author

Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Trending