Kolumnis
Siapa sebenarnya mangsa Islamofobia?
Dalam sidang Parlimen pada 7 November lalu, Ahli Parlimen Pengkalan Chepa, Datuk Ahmad Marzuk Shaary membangkitkan isu Islamofobia susulan penganjuran Minggu Solidariti Palestin di sebuah sekolah.
Dalam sidang Parlimen pada 7 November lalu, Ahli Parlimen Pengkalan Chepa, Datuk Ahmad Marzuk Shaary membangkitkan isu Islamofobia susulan penganjuran Minggu Solidariti Palestin di sebuah sekolah.
Walaupun Islam merupakan agama Persekutuan dan majoriti rakyat Malaysia beragama Islam, perkataan Islamofobia sudah tidak asing bagi rakyat Malaysia.
Ringkasnya, Islamofobia merupakan perasaan takut atau fobia kepada agama Islam dan adalah penting bagi rakyat Malaysia, terutamanya Muslim, untuk mengambil tahu tentang isu Islamofobia yang berlaku di Malaysia.
Menurut laporan pertama mengenai Islamofobia yang dikeluarkan Gabungan Pertubuhan-Pertubuhan Masyarakat Sivil Malaysia bagi Proses Semakan Berkala Sejagat (MACSA) untuk tempoh 2017-2020, media merupakan antara faktor terbesar menyumbang kepada Islamofobia di Malaysia.
Sebagaimana disebut Ahli Parlimen Pasir Mas, Ahmad Fadhli Shaari pada 7 November lalu dalam sidang Parlimen, media tempatan dipenuhi berita-berita dan komen-komen mengkritik dan menghina agama Islam.
Kita tahu Islamofobia di Malaysia tidak seteruk Islamofobia di negara lain di mana Muslim dibunuh, al-Quran dibakar dan masjid dirobohkan.
Tetapi jika kita tidak mencegah dari sekarang, yang akan menjadi mangsa bukan kita tetapi generasi Muslim akan datang.
Mungkin kita melihat islamofobia adalah perasan takut dengan Islam dalam kalangan bukan muslim.
Tetapi kita boleh lihat generasi muda Muslim sekarang ada yang malu dengan identiti Muslim sehingga tidak melaksanakan kewajipan sebagai seorang Muslim.
Bayangkan generasi muda Muslim ini hidup dalam kalangan bukan Muslim yang selalu mengkritik Islam, maka mereka sendiri juga takut untuk mengamalkan Islam.
Jadi fenomena Islamofobia ini telah masuk ke dalam kalangan Muslim sendiri.
Maka adalah penting untuk kita tahu dan sebarkan kefahaman tentang Islamofobia ini, terutamanya di peringkat antarabangsa.
Sebagai contoh Malaysia akan menjalani Penilaian Sejagat Berkala atau dikenali sebagai Universal Periodic Review (UPR) pusingan ke-4 pada Januari 2024.
Semua negara di bawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) akan menjalani penilaian ini setiap empat ke lima tahun untuk menangani isu-isu berkaitan hak asasi manusia.
Sebagai Muslim kita mempunyai hak untuk beragama Islam dan bebas daripada sentimen Islamofobia.
Untuk tahun ini, Multiracial Reverted Muslims (MRM) bekerjasama dengan MACSA untuk menghantar laporan berkaitan isu Islamofobia kepada PBB.
Namun untuk negara anggota PBB sedar dengan situasi islamofobia di Malaysia dan seterusnya menggesa kerajaan Malaysia untuk mengambil tindakan, sebagai Muslim, kita perlu menyebarkan isu ini supaya negara anggota PBB dapat melihat isu Islamofobia adalah isu penting yang patut dibincangkan.
Golongan Islamofobia menggunakan media sebagai alat propaganda mereka, maka sebagai Muslim, kita juga boleh menggunakan media untuk memperjuangkan Islam.
Ingat apa yang kita laksanakan ini bukan untuk kita sahaja, tetapi untuk generasi Muslim akan datang. – The Merdeka Times
Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.
Kolumnis
Kenapa negeri lain perlu memasukkan kuasa Mahkamah Syariah di dalam Undang-Undang Tubuh Negeri?
Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah pada 25 Ogos 2024 telah meluluskan Rang Undang-undang (RUU) Undang-undang Tubuh Kerajaan Kedah (Pindaan) 2024 yang bertujuan memasukkan penubuhan Mahkamah Syariah.
Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah pada 25 Ogos 2024 telah meluluskan Rang Undang-undang (RUU) Undang-undang Tubuh Kerajaan Kedah (Pindaan) 2024 yang bertujuan memasukkan penubuhan Mahkamah Syariah.
RUU itu yang turut merangkumi berkenaan pewujudan Mahkamah Utama Syariah dibentangkan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor sebelum dibahas dan diluluskan secara sebulat suara oleh Ahli Dewan.
Dengan itu Kedah menjadi negeri kedua selepas Terengganu melakukan demikian walaupun Terengganu tidak memasukkan pewujudan Mahkamah Utama Syariah. Terengganu kekal hanya mempunyai satu peringkat Mahkamah Rayuan sahaja.
Soalnya, ada berbaki sebelas negeri lagi masih tidak berbuat demikian, termasuk Wilayah-Wilayah Persekutuan mengikut Perkara 1 (4) Perlembagaan Persekutuan. Semua negeri sepatutnya mengambil tindakan segera melakukan sedemikian.
Kenapa perlunya memasukkan kuasa mahkamah syariah berkaitan?
Perlembagaan Persekutuan adalah undang-undang utama bagi negara, manakala Undang-Undang Tubuh Negeri atau Perlembagaan Negeri adalah undang utama bagi negeri. Apa-apa undang-undang yang dipertikaikan akan dirujuk kepada Perlembagaan dan Undang-Undang Tubuh.
Mahkamah Syariah melaksanakan undang-undang negeri, maka punca kewujudannya hendaklah dinyatakan dalam Undang-Undang Tubuh Negeri.
Ramai yang masih mempersoalkan kewujudan Mahkamah Syariah yang tidak diperuntukan dalam Undang-Undang Tubuh Negeri dan Perlembagaan.
Ini adalah bertujuan menjelaskan bahawa Mahkamah Syariah dilahirkan oleh Undang-Undang Tubuh Negeri dan Perlembagaan Persekutuan. Kewujudannya bermula dengan apa terkandung dalam Undang-Undang Tubuh Negeri dan Perlembagaan.
Ia untuk membuktikan bahawa Mahkamah Syariah adalah dilahirkan dengan sah, diiktiraf melalui Undang-Undang Tubuh Negeri dan Perlembagaan. Apa tertulis tersebut merupakan “Sijil Kelahiran” Mahkamah Syariah. Apa yang dipanggil sebagai “Creature Of Statute”.
Lahir tanpa “surat beranak”
Jika seseorang warganegara melahirkan anak, sudah tentu bayi itu disahkan melalui sijil pendaftaran kelahiran atau “ surat beranak”.
Kelahirannya tidak akan dipertikaikan dan haknya sebagai warganegara tidak dipertikaikan. Maka sudah tentu ia mendapat keistimewaan yang sewajarnya sebagai seorang warganegara yang diiktiraf.
Bayangkan apa akan berlaku jika seorang bayi atau kanak-kanak hingga dewasa tidak mempunyai “surat beranak”. Apakah kesusahan yang bakal berlaku dalam menghadapi kehidupannya?
Sebab itu dalam kes-kes pertikaian undang-undang sivil dan syariah banyak keputusan Mahkamah Persekutuan mengatakan kononnya mahkamah syariah adalah inferior kedudukannya lebih rendah daripada mahkamah sivil.
Walhal, sebenarnya mahkamah syariah berbeza daripada mahkamah sivil dia adalah dua bidang mahkamah yang berasingan tetapi selari, sama taraf iaitu satu isu sivil dan satu buat isu syariah.
Jadi untuk memartabatkan mahkamah syariah dan pelaksanaan undang-undang syariah, maka perlu diberi pengiktirafan perlembagaan negeri dan persekutuan kepada mahkamah syariah.
Satu perkara lagi mengapa Perlembagaan Persekutuan perlu dipinda berhubung perkara itu kerana dalam keputusan kes Indira Gandhi pada 2018 Mahkamah Persekutuan memutuskan kuasa kehakiman dalam sesuatu perkara itu adalah inherent ataupun secara semula jadi berada di Mahkamah Peringkat Persekutuan, bukan mahkamah syariah.
Perkara itu membuatkan seolah-olah mahkamah syariah tidak mempunyai kuasa dalam perkara itu, walaupun hal-hal atau subject matter berkenaan kes sebenarnya di bawah bidang kuasa mahkamah syariah.
Kewujudan mahkamah awam atau sivil
Kita melihat dalam Perlembagaan Persekutuan dalam Bahagian 1X. Bahagian Kehakiman. Jelas diperuntukan kuasa penubuhan kehakiman Persekutuan, keanggotaan, perlantikan, kuasa hakim-hakim dan sebagainya. Namun, tiada disebut atau diperuntukkan dalam Perlembagaan kuasa mengenai penubuhan Mahkamah Syariah di Wilayah Persekutuan contohnya.
Kesannya ramai menganggap bahawa Mahkamah Syariah bukan “statutory body” kerana punca kuasa penubuhannya tidak wujud dalam Perlembagaan Persekutuan begitu juga dalam Perlembagaan Negeri atau Undang-undang Tubuh Negeri
Mengikut kamus Merriam Webster statute means “a law enacted by the legislative branch of government”. A statute, is a law that has been enacted by a legislature, which is the body that has been granted the power by constitution to enact legislation, or laws.
Kuasa berkanun adalah badan yang ditubuhkan oleh undang-undang yang diberi kuasa untuk menguatkuasakan undang-undang bagi pihak negara atau negeri yang berkaitan. Ia biasanya ditemui di negara-negara yang dikuasai oleh gaya British demokrasi parlimen. Biasa kewujudannya di United Kingdom, Australia, New Zealand dan lain-lain, tetapi juga ditemui di tempat lain.
Kuasa untuk memasukkan peruntukan Mahkamah Syariah tersebut di negeri-negeri terletak di atas tanggungjawab kuasa legislatif atau badan perundangan atau DUN yang diberi peranan kepada ADUN.
Manakala di peringkat Persekutuan Perkara 44. Keanggotaan Parlimen.
“Kuasa perundangan Persekutuan hendaklah terletak hak pada Parlimen yang hendaklah terdiri daripada Yang di-Pertuan Agong dan dua Majlis Parlimen yang dikenali sebagai Dewan Negara dan Dewan Rakyat”. Yang diberi tanggungjawab atau peranan kepada Ahli Parlimen.
Rakyat telah memberi kuasa kepada mereka (wakil rakyat) melalui pilihan raya atas dasar “Demokrasi Berparlimen”. Kini rakyat menunggu mereka untuk berperanan atau masih lagi mahu menunggu melihat kiri dan kanan. – The Merdeka Times
Penulis adalah bekas Ketua Hakim Syarie Negeri Perak dan Hakim Rayuan Syariah JKSM.
Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.
-
Terkini4 days ago
Kezaliman, fasisme ambil alih jika kaum majoriti memerintah negara kenyataan fitnah, melampau — Presiden WAFIQ
-
Kolumnis2 days ago
Kenapa negeri lain perlu memasukkan kuasa Mahkamah Syariah di dalam Undang-Undang Tubuh Negeri?
-
Terkini3 days ago
China tuntut Malaysia segera hentikan aktiviti di perairan kaya minyak berhampiran Sarawak
-
Terkini3 days ago
Kezaliman, fasisme berlaku jika ‘tangan’ majoriti perintah negara kenyataan fitnah berniat jahat – MP PKR