Connect with us

Kolumnis

Kes Ebit Lew: pendakwaan di mahkamah hanya berlaku jika cukup elemen bagi setiap pertuduhan – peguam

Minggu lalu berlangsung perbicaraan Ebit Lew di mahkamah. Sudah tentu terdapat pelbagai pandangan yang berbeza dari orang awam.

Nor Zabetha

Published

on

Kes Ebit Lew: pendakwaan di mahkamah hanya berlaku jika cukup elemen bagi setiap pertuduhan - peguam
Foto: Ebit Lew bersama peguamnya.

Minggu lalu berlangsung perbicaraan Ebit Lew di mahkamah.

Sudah tentu terdapat pelbagai pandangan yang berbeza dari orang awam. Terdapat pihak yang mendakwa, tuduhan terhadap Ebit Lew adalah fitnah dan segala prosiding di mahkamah ini adalah merupakan satu penganiayaan.

Proses mahkamah bukanlah suatu penganiayaan tetapi untuk membuktikan sesuatu kes melalui sistem perundangan. Medannya tidak sama seperti perdebatan dalam kalangan netizen yang berlandaskan kepercayaan, logik atau minat tetapi perbicaraan di mahkamah berdasarkan dokumen dan keterangan saksi-saksi. 

Bagi kes jenayah terhadap tertuduh,  dimulakan dari siasatan oleh pihak polis, pertuduhan di mahkamah, perbicaraan dan diikuti dengan keputusan sama ada denda, penjara, sebatan atau gabungan kepada mana-mana hukuman (tertakluk kepada jenis kesalahan).

Dalam kes terhadap Ebit Lew ini, mangsa juga turut menuntut secara tuntutan sivil bagi gangguan seksual. Bagi tuntutan sivil, dimulakan dengan tindakan saman dan pembelaan iaitu, peringkat pliding dan diikuti dengan perbicaraan dan seterusnya keputusan. 

Bagi kes sivil, keputusan ini tidak dipanggil hukuman tetapi jika Plaintif berjaya membuktikan kesnya mahkamah boleh mengarahkan perintah bayaran ganti rugi dan perintah-perintah lain seperti injunksi, permohonan maaf atau lain-lain (tertakluk kepada perintah).

Ebit Lew dituduh dengan 11 pertuduhan gangguan seksual di bawah Seksyen 509 Kanun Keseksaan. Jika sabit kesalahan, boleh dikenakan hukuman penjara sehingga lima tahun atau denda atau kedua-duanya bagi setiap pertuduhan.

Untuk memulakan sesuatu tindakan di mahkamah bagi satu kes jenayah, perlu dimulakan dengan laporan polis oleh mangsa. Sewaktu laporan polis dibuat, pihak polis akan meneliti sama ada terdapat elemen kesalahan jenayah berdasarkan laporan polis. Sekiranya wujud elemen kesalahan jenayah berdasarkan laporan polis, siasatan kes akan dimulakan bagi membuktikan setiap elemen jenayah.

Diperingkat siasatan, biasanya pelaku dipanggil suspek dan sekiranya diteruskan pertuduhan di mahkamah, suspek dipanggil sebagai tertuduh.

Misalnya, terdapat dakwaan bahawa suspek melakukan kesalahan bawah Seksyen 509 Kanun Keseksaan iaitu perkataan atau isyarat yang dimaksudkan mengaibkan kehormatan seseorang atau menggangu kesantunan seseorang. 

Bagi kesalahan bawah Seksyen ini, misalnya suspek telah menghantar mesej berbentuk lucah kepada pengadu tanpa kemahuan dan kerelaan mangsa sehingga mengaibkan kehormatan pengadu atau mengganggu kesantunan pengadu.

Apakah kebiasaannya hasil siasatan yang dilakukan bagi membolehkan pendakwaan di mahkamah? Jika dakwaan pengadu terdapat mesej lucah yang dihantar secara Whatsapp atau Telegram, pihak polis akan memeriksa telefon mudah alih milik pengadu dan meneliti setiap mesej yang dihantar sama ada terdapat kelucahan yang melampau yang bersesuaian dengan elemen bawah Seksyen 509 Kanun Keseksaan.

Jika terdapat bukti tersebut, telefon milik pengadu kebiasaannya akan ditahan sementara oleh pihak polis bagi membantu siasatan kes. Pihak polis akan mengenalpasti dan menyiasat sama ada benar suspek yang telah menghantar segala mesej berbentuk lucah tersebut atau pun individu lain. 

Bagi tujuan ini, semakan nombor dan akaun yang digunakan suspek untuk menghantar mesej kepada pengadu adalah amat penting. Perlu dibuktikan bahawa suspek menggunakan telefon mudah alihnya dan akaun atau telefon nombornya untuk menghantar mesej berbaur kelucahan kepada pengadu. Bagi tujuan ini juga, kebiasaannya telefon suspek akan ditahan oleh pihak polis bagi membantu siasatan.

Jika tidak dapat dibuktikan bahawa suspek  yang menghantar mesej berbaur lucah ini dan sebenarnya individu lain yang menghantar, kebarangkalian untuk meneruskan dakwaan di mahkamah sangat tipis atau boleh dikatakan tidak akan berlaku kerana elemen utama iaitu suspek telah mengaibkan kehormatan pengadu secara menghantar mesej lucah tidak dapat dibuktikan.

Sekiranya dalam sesuatu kes, terdapat video yang dihantar oleh Pengadu berbentuk kelucahan, pihak polis menyiasat sama ada suspek yang menghantar video tersebut dari telefon suspek kepada pengadu. Sama ada kes, video tersebut telah diubah atau disunting, juga perlu dibuktikan (tertakluk kepada pembuktian pertuduhan jenayah).

Seterusnya pihak polis perlu menyiasat bahawa segala mesej atau video yang berbentuk lucah dihantar tersebut tanpa kerelaan dan keinginan pengadu sehingga mengaibkan kehormatan pengadu atau mengganggu kesantunan pengadu. Cukup segala elemen siasatan bagi sesuatu pertuduhan, pihak polis akan menghantar kertas siasatan kepada pendakwaraya untuk izin pendakwaan di mahkamah.

Sekiranya pendakwaraya berpendapat cukup elemen bagi sesuatu pertuduhan, maka pendakwaan akan diteruskan ke mahkamah. Ada keadaan bahawa bukti yang dikemukakan oleh pihak siasatan tidak mencukupi dan pendakwaan akan mengarahkan pihak siasatan untuk mendapatkan bukti-bukti tambahan. Sekiranya hasil siasatan adalah kuat dan kukuh, pendakwaan akan diteruskan.

Sekiranya kes adalah sangat lemah dan pembuktian tidak mencukupi, maka ada kebarangkalian kes dikategorikan sebagai ‘No futher action’ (NFA) bermakna tiada pendakwaan atau pertuduhan akan diteruskan ke mahkamah. Tiada tindakan lanjut bagi prosiding jenayah akan diambil.

Ini baru peringkat siasatan, pendakwaan atau pertuduhan di mahkamah dan belum lagi perbicaraan di mahkamah lagi. Betapa setiap satu langkah dan prosedur perlu dipenuhi. Seperti saya katakan tadi, proses mendapatkan elemen keadilan di mahkamah tidak sama seperti medan perdebatan netizen di media sosial.

Seterusnya di peringkat mahkamah. Apabila pertuduhan dibacakan dan kes pendakwaan dimulakan, prosesnya juga tidak mudah. Pihak pendakwaan perlu memanggil semua saksi-saksi yang relevan bagi membuktikan kes. Saksi utama, sudah tentu pengadu untuk memberi keterangan tentang pertuduhan terhadap suspek. 

Saksi-saksi lain turut dipanggil,  tertakluk kepada sama ada relevan berdasarkan jenis pertuduhan jenayah. Misalnya, bagi kes-kes melibatkan telco dan komunikasi, antara yang dipanggil adalah pakar forensik siber, syarikat telco dan lain-lain. Bagi kes pembunuhan antara saksi yang relevan dipanggil adalah pakar forensik patalogi, saksi-saksi pakar yang terlibat dalam proses bedah siasat mayat dan lain-lain. Pemilihan saksi adalah berdasarkan penelitian dan strategi pendakwaraya.

Setiap saksi-saksi yang dipanggil perlu memberi keterangan melalui sesi soal balas secara tiga peringkat iaitu pemeriksaan utama, pemeriksaan balas dan pemeriksaan semula. Sewaktu ini, saksi-saksi akan diuji dari segi pengetahuan fakta, pengetahuan bidang, kredibiliti semuanya tertakluk mengikut kesesuaian saksi.

Selesai semua saksi-saksi diperingkat pendakwaan, pendakwaraya dan pasukan pembelaan tertuduh perlu berhujah sama ada elemen jenayah telah dibuktikan dan tertuduh telah melakukan perbuatan jenayah atau terdapat keraguan munasabah bahawa tertuduh ada melakukan kesalahan jenayah.

Jika pendakwaraya berjaya membuktikan kes prima facie, bahawa tanpa keraguan munasabah tertuduh telah melakukan perbuatan jenayah, tertuduh akan diberi peluang untuk memasukkan pembelaan. 

Diperingkat ini, peguam pembela akan memanggil saksi-saksi untuk memberi keterangan yang menyokong kes tertuduh. Sekiranya pembelaan tertuduh berjaya membangkitkan keraguan munasabah, misalnya bukan tertuduh yang menghantar mesej berbaur lucah atau sebenarnya pengadu memberikan kerelaan, maka tidak lengkap elemen jenayah yang dilakukan oleh tertuduh. Oleh itu, tertuduh boleh dilepaskan dan dibebaskan bagi tuduhan jenayah tersebut. 

Pun begitu, proses-proses ini masih boleh dirayu diperingkat seterusnya oleh pendakwaraya atau tertuduh sekiranya tidak berpuas hati dengan keputusan yang telah diputuskan oleh mahkamah.

Proses yang bukan mudah untuk mendapatkan kebenaran. Pelbagai faktor yang boleh jadi penentu, kadangkala keterangan saksi yang tidak kuat atau bercanggah, kadangkala pembuktian secara dokumen dan pelbagai. Standard pembuktian yang cukup tinggi. 

Kita nantikan keputusan oleh Mahkamah dan meletakkan kepercayaan kepada keputusan mahkamah kerana mahkamah lebih arif membuat sesuatu keputusan setelah mendengar keterangan saksi-saksi dan meneliti dokumen-dokumen serta bukti-bukti yang telah dikemukakan.

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

  • Nor Zabetha

    Nor Zabetha Muhamad Nor merupakan peguambela dan peguamcara yang mempunyai pengalaman selama 14 tahun dalam dunia perundangan. Banyak berkongsi tentang topik undang-undang dan isu semasa di platform seperti Televisyen, Radio, Media Massa serta memberikan ceramah berkaitan hak individu dari sudut undang-undang.

Kolumnis

Nahi Mungkar: Seni dakwah yang sering dipandang serong

Amar Makruf, Nahi Mungkar (mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran) merupakan tiang asas dalam dakwah Islam yang perlu bergerak seiring tanpa kompromi. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Pendakwah bebas, Muhammad Zamri Vinoth Kalimuthu (kiri) & Pendakwah bebas, Firdaus Wong Wai Hung (kanan).

Amar Makruf, Nahi Mungkar (mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran) merupakan tiang asas dalam dakwah Islam yang perlu bergerak seiring tanpa kompromi. 

“Kamu adalah umat terbaik yang dikeluarkan untuk manusia menyuruh kepada kebaikan (amar makruf) dan mencegah kemungkaran (nahi mungkar) dan beriman kepada Allah.” (Surah Ali Imran 3: 110)

Ini bermaksud berdakwah bukan sekadar menyampaikan kebaikan dan kebenaran agama Islam, tetapi juga mencegah kemungkaran serta membongkar ancaman terhadap umat Islam. 

Itu prinsip dakwah Islam yang ditanam bagi menjaga dan melindungi maslahat sejagat. 

Namun, sejak kebelakangan ini ramai sekali menyindir apabila muncul watak Muslim yang tegas menegur kemungkaran, berani mempertahankan Islam atau membongkarkan ancaman terhadap Islam di khalayak awam. 

Ada juga yang menggelar watak terbabit seperti ‘pura-pura alim, pura-pura baik’ yang kononnya tidak menjaga keamanan dan seringkali dicop ‘penimbul kontroversi’ kerana dianggap ‘mengganggu’ sensitiviti awam.

Sindiran mereka seolah-olah menyarankan supaya Muslim kena berdiam diri tatkala Islam diperlekehkan dengan bersikap ‘Tidak apa. Biarkan. Kita doa sahaja’ ataupun bersikap apologetik seperti ‘Lebih baik fokus mengajak kepada kebaikan’. 

Namun, prinsip dakwah Islam tidak sebegitu. Suka mahupun tidak, ‘mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran’ perlu dibuat seiring dan seimbang. 

“Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan manusia yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah kemungkaran. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung.” (Surah Ali Imran 3: 104)  

Tidak sempurna ‘Dakwah’ tanpa Nahi Mungkar

Tindakan Nahi Mungkar seringkali dipandang serong dan negatif dek ‘keupayaannya’ menggugat keharmonian dan mengganggu sensitiviti awam. 

Sedangkan adanya masyarakat yang peka terhadap tanggungjawab nahi mungkar hakikatnya mampu mencegah umat daripada potensi kerosakan dan mengukuhkan agama Islam di atas landasan yang benar.

Seperti sabda Rasulullah SAW yang memberi perumpamaan betapa pentingnya mencegah dan membongkar kemungkaran. 

“Perumpamaan orang yang mengingkari kemungkaran dan orang yang terjerumus dalamnya bagaikan sekumpulan orang yang mencabut undi dalam sebuah kapal. Sebahagian mereka berada di bahagian atas kapal dan sebahagian lain di bawah. Jika mereka yang berada di bahagian bawah mahu mengambil air, mereka perlu melalui mereka yang berada di bahagian atas. Mereka berkata: “Jika kita membuat lubang pasti itu tidak mengganggu mereka yang berada di atas kita.” Sekiranya mereka yang berada di bahagian atas membiarkan orang-orang di bahagian bawah meneruskan rancangan mereka, pasti kesemua mereka akan mati lemas. Namun, jika mereka yang di bahagian atas melarang orang-orang di bahagian bawah daripada berbuat demikian, nescaya mereka akan selamat dan seluruh penumpang kapal itu juga turut selamat.” (Sahih Bukhari, no 2943) 

Hadis ini menggambarkan masyarakat adalah seperti penumpang dalam sebuah kapal. Dengan adanya pemimpin, adanya peraturan yang perlu ditaati dan adanya bermacam-macam perangai penumpang yang boleh mempengaruhi seluruh kapal, termasuk mereka yang menimbulkan ancaman. 

Seandainya, tindakan individu yang melanggar peraturan dibiarkan dan bertindak sesuka hatinya, akibatnya kecelakaan tidak akan hanya menimpa mereka tetapi seluruh anak kapal akan tenggelam bersama. 

Sama juga dalam konteks masyarakat, jika kita memilih untuk diam dan membiarkan kejahatan demi menjaga hati, masyarakat akan mulai meremehkan perbuatan mungkar.

Akibatnya, kerosakan dan krisis semakin bermaharajalela yang pada akhirnya, merosakkan masyarakat itu sendiri. 

Ingatlah amaran Allah SWT mengutuk tindakan umat terdahulu yang enggan mencegah kemungkaran sehingga berlakunya kerosakan. 

“Mereka (Yahudi) sentiasa tidak berlarang-larangan (sesama sendiri) dari perbuatan mungkar (derhaka dan contoh) yang mereka lakukan. Demi sesungguhnya amatlah buruk apa yang mereka telah lakukan.” (Surah Al-Maidah 5:79) 

Dakwah perlu diseimbangkan dan diselarikan dengan ajakan kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran. Apabila tidak seimbang, maka cacatlah dakwah itu.

Bukan ‘Dakwah’ tanpa penentangan

Maka apabila ada yang mengatakan jikalau ingin buat ‘amar ma’ruf, nahi mungkar’, buatlah sehingga ia tidak menyinggung perasaan penganut agama lain dan memecah belah masyarakat, itu adalah kenyataan yang tidak berasaskan realiti dakwah. 

Dalil manakah yang menyatakan bahawa dalam berdakwah nahi mungkar, kita harus berusaha agar disukai dan tidak dibenci oleh orang ramai? Dan adakah keberhasilan dakwah ditentukan oleh seberapa banyak orang yang menyukai kita? 

Adalah realiti dalam mencegah kemungkaran pasti berlakunya penentangan, hinaan dan cacian daripada orang ramai, khususnya penganut agama lain. 

Bahkan Rasulullah SAW, sosok yang diangkat sebagai Rahmat bagi seluruh alam dan akhlaknya seperti al-Qur’an, juga dibenci dan dihina ketika berdakwah apatah lagi kita yang bukan setaraf baginda. 

Pada awal pendakwahannya di Kota Mekah, kaum Musyrikin tiada masalah dengan ajakannya untuk mengesakan Allah. Malah mereka membiarkan Muslim bebas untuk beramal.

Namun apabila baginda SAW mulai mencegah mereka daripada berbuat syirik (menduakan Allah dengan sesuatu) dan menyembah berhala, mereka mulai mengancam dan menindas Muslim dengan kekerasan. 

Malah, ada yang menuduh baginda sebagai pembawa perpecahan dan ancaman terhadap perpaduan masyarakat. 

Sentimen kebencian itu tergambar daripada kata-kata utusan kaum Musyrikin, Utbah bin Rabi’ah kepada Rasulullah SAW supaya menghentikan usaha dakwah baginda. 

“Wahai anak saudaraku, kau adalah bahagian dari kami…Namun, kau telah membawa masalah yang sangat besar kepada kaummu. Kau telah memecah-belahkan persatuan mereka, kau mencaci maki tuhan-tuhan mereka dan kau mengkafirkan nenek moyang mereka”.

Ironi, bukan? Kata-kata dan tuduhan yang sama juga kerap dilontarkan kepada segolongan Muslim yang tegas menegur tindakan mungkar di tengah masyarakat kini. 

Walaupun Nabi dituduh sedemikian rupa, baginda tetap meneruskan dakwah ‘amar makruf, nahi mungkar’ kerana baginda faham realiti berdakwah pasti menerima cacian, ejekan dan fitnah daripada orang ramai.

Baginda tidak endah penerimaan orang terhadapnya kerana ingin mendapatkan keredhaan Allah SWT, bukan manusia.  

“Barangsiapa yang mencari redha Allah sekalipun memperolehi kemurkaan manusia, maka Allah akan cukupkan kebergantungannya terhadap manusia. Barangsiapa yang mencari redha manusia sekalipun memperolehi kemurkaan Allah, maka Allah akan serahkannya kepada manusia.” (Jami’ At-Tirmidzhi, no 2414) – The Merdeka Times 

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending