Connect with us

Terkini

Guru, ibu bapa tidak setuju buku teks sekolah fizikal ditukar kepada digital 

Guru pempengaruh media sosial, Mohd Fadli Salleh  tidak bersetuju buku teks sekolah fizikal ditukar kepada buku teks digital sepenuhnya, mendakwa lebih lagi banyak masalah akan timbul apabila ia dilaksanakan kelak.

Hidayah Sani

Published

on

Guru, ibu bapa tidak setuju buku teks sekolah fizikal ditukar kepada digital 
  • Guru pempengaruh media sosial, Mohd Fadli Salleh senaraikan tujuh sebab mengapa tidak bersetuju dengan tindakan KPM yang akan menukar bahan sistem pendidikan, termasuk buku teks secara fizikal kepada digital.
  • “Benda gadget ni kos besar yang amat. Dengan kos besar patutnya sediakan prasarana, fasiliti dan sekolah yang lebih selamat dan baiki kerosakan.
  • “Faktor kesihatan mata berkait rapat bila guna gadget ni. Umum tahu, cahaya dari screen jika berterusan guna boleh merosakkan mata. Dan waktu belajar bukan singkat. At least 5 jam tahu. 5 jam hadap screen, pasti banyak efek,” katanya dalam hantaran di Facebook.
  • Beliau cadangkan silibus pendidikan disesuaikan dan diubah semula agar ia relevan selain menjilidkan buku teks kepada empat jilid untuk menjadikan buku lebih nipis serta memperluaskan pemberian loker bagi semua murid.

KUALA LUMPUR – Guru pempengaruh media sosial, Mohd Fadli Salleh  tidak bersetuju buku teks sekolah fizikal ditukar kepada buku teks digital sepenuhnya, mendakwa lebih lagi banyak masalah akan timbul apabila ia dilaksanakan kelak.

Guru matematik itu menyenaraikan tujuh sebab mengapa beliau tidak bersetuju dengan hasrat Kementerian Pendidikan (KPM) untuk menukar bahan sistem pendidikan, termasuk buku teks secara fizikal kepada digital.

Beliau berkata Australia dan Amerika Syarikat pernah mencuba untuk mendigitalkan buku teks mereka, namun akhirnya kembali kepada amalan asal.

Katanya, pembelajaran secara digital memerlukan akses menggunakan gajet seperti tab, komputer riba dan seumpamanya, di mana kegunaan peranti itu dilihat mempunyai banyak masalah seperti rosak, kena serangan virus, bateri habis, tidak boleh dihidupkan serta sebagainya.

Gadget juga biasanya boleh access internet atau ada game sedia ada di dalamnya. Bila ada capaian internet, mungkin pelajar salah guna untuk layari benda yang bukan berkaitan or main game dan sebagainya.

“Benda gadget ni kos besar yang amat. Dengan kos besar patutnya sediakan prasarana, fasiliti dan sekolah yang lebih selamat dan baiki kerosakan.

“Faktor kesihatan mata berkait rapat bila guna gadget ni. Umum tahu, cahaya dari screen jika berterusan guna boleh merosakkan mata. Dan waktu belajar bukan singkat. At least 5 jam tahu. 5 jam hadap screen, pasti banyak efek,” katanya dalam hantaran di Facebook.

Mohd Fadli berkata menulis, mencatat nota atas buku lebih membuatkan murid memahami pelajaran berbanding swipe screen.

Susulan itu, beliau mencadangkan silibus pendidikan disesuaikan dan diubah semula agar ia relevan selain menjilidkan buku teks kepada empat jilid untuk menjadikan buku tersebut lebih nipis serta memperluaskan pemberian loker kepada semua murid bagi menangani masalah beg berat.

Tinjauan The Merdeka Times, mendapati rata-rata guru dan ibu bapa bersetuju dengan cadangan dikemukakan Mohd Fadli dengan menyifatkan pendigitalan itu akan memakan lebih banyak kos perbelanjaan sekolah.

Antara tangkapan layar reaksi guru dan ibu bapa di ruangan komen Facebook:

Sumber : Facebook Mohd Fadli Salleh, Anuar Ahmad

 

 

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Terkini

Kerajaan kaji pindaan Akta 792 untuk hadapi cabaran baharu

Kerajaan sedang membuat kajian bagi meminda Akta Kesalahan-kesalahan Seksual Terhadap Kanak-kanak 2017 (Akta 792) tahun depan, dengan mengambil kira cabaran yang muncul dalam teknologi hari ini, termasuk dalam aspek berkaitan penggunaan Kecerdasan Buatan (AI).

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Kerajaan sedang buat kajian meminda Akta Kesalahan-kesalahan Seksual Terhadap Kanak-kanak 2017 (Akta 792) tahun depan, dengan mengambil kira cabaran muncul dalam teknologi hari ini, termasuk aspek penggunaan Kecerdasan Buatan (AI).
  • Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Reformasi Institusi) Datuk Seri Azalina Othman Said berkata ini kerana ketika ini ada pihak menggunakan teknologi Al bagi tujuan jenayah, contohnya pengantunan kanak-kanak, yang mewujudkan cabaran kepada undang-undang sedia ada.
  • “Saya tidak nafikan bahawa apa kita lakukan pada 2017 lepas mungkin tidak mengambil kira cabaran berkaitan penggunaan Al… sekarang ini jika saya bercakap dengan PDRM (Polis Diraja Malaysia) atau MCMC (Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia), salah satu cabaran besar adalah apabila ada pihak menjual visual kanak-kanak di ‘dark web’ dan sekarang tidak perlu lagi, mereka boleh terus ke laman web biasa, terus ke dalam talian.
  • “Apabila bercakap mengenai antun (grooming) membabitkan Al, satu lagi cabaran adalah mengenai bayaran, mereka bayar guna bitcoin dan matawang kripto, kita tidak boleh kesan siapa buat pembayaran untuk kegiatan ini,” katanya dalam sidang media selepas merasmikan program International Symposium on Empowerment of Children’s Commission: Strengthening Rights and Safeguarding Future, di Pusat Timbang Tara Antarabangsa Asia (AIAC) di sini.

KUALA LUMPUR — Kerajaan sedang membuat kajian bagi meminda Akta Kesalahan-kesalahan Seksual Terhadap Kanak-kanak 2017 (Akta 792) tahun depan, dengan mengambil kira cabaran yang muncul dalam teknologi hari ini, termasuk dalam aspek berkaitan penggunaan Kecerdasan Buatan (AI).

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Reformasi Institusi) Datuk Seri Azalina Othman Said berkata ini kerana ketika ini ada pihak yang menggunakan teknologi Al bagi tujuan jenayah, contohnya pengantunan kanak-kanak, yang mewujudkan cabaran kepada undang-undang sedia ada.

“Saya tidak nafikan bahawa apa kita lakukan pada 2017 lepas mungkin tidak mengambil kira cabaran berkaitan penggunaan Al… sekarang ini jika saya bercakap dengan PDRM (Polis Diraja Malaysia) atau MCMC (Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia), salah satu cabaran besar adalah apabila ada pihak menjual visual kanak-kanak di ‘dark web’ dan sekarang tidak perlu lagi, mereka boleh terus ke laman web biasa, terus ke dalam talian.

“Apabila bercakap mengenai antun (grooming) membabitkan Al, satu lagi cabaran adalah mengenai bayaran, mereka bayar menggunakan bitcoin dan matawang kripto, kita tidak boleh kesan siapa yang buat pembayaran untuk kegiatan ini.

“… jadi kita perlu faham segalanya mengenai perkembangan teknologi ini dan tampil undang-undang yang boleh meliputi cabaran-cabaran yang muncul,” katanya dalam sidang media selepas merasmikan program International Symposium on Empowerment of Children’s Commission: Strengthening Rights and Safeguarding Future, di Pusat Timbang Tara Antarabangsa Asia (AIAC) di sini.

Azalina berkata simposium hari ini bertujuan membuat perbandingan dan belajar dari negara lain mengenai peranan yang dimainkan Pejabat Pesuruhjaya Kanak-Kanak (OCC) di negara masing-masing.

“Saya tekankan OCC tak akan bersifat konfrontasi, kita lebih kepada menilai isu undang-undang dalam negara kita dan peranan yang kita nak belajar dari negara lain. Simposium ini adalah langkah pertama untuk kita dengar dan lihat cara mereka (negara lain) dan belajar cara mereka, kelebihan dan kekurangan,” katanya.

Sementara itu, Azalina berkata kerajaan juga mengkaji keperluan untuk mewujudkan OCC di peringkat negeri bagi memastikan pemantauan yang lebih menyeluruh.

“Sebab isu kanak-kanak ini tak boleh di pusat sahaja, pemantauan juga perlu di peringkat negeri. Bagaimanapun, kita nak gerak tidak secara agresif tetapi secara perlahan,” katanya. — BERNAMA

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending