Connect with us

Antarabangsa

Kabinet Israel lulus rang undang-undang hukuman mati ke atas warga Palestin

Jawatankuasa Perundangan Menteri Israel pada Ahad meluluskan rang undang-undang yang membenarkan hukuman mati bagi warga Palestin yang dituduh sebagai pengganas, lapor media Israel.

Ziera Adurah

Published

on

Kabinet Israel lulus rang undang-undang hukuman mati ke atas warga Palestin
Gambar persidangan kabinet Israel.
  • Jawatankuasa Perundangan Menteri Israel lulus rang undang-undang yang membenarkan hukuman mati bagi warga Palestin yang dituduh sebagai pengganas.
  • Sesiapa yang “sengaja atau tidak sengaja menyebabkan kematian seorang warga Israel dengan tujuan untuk memudaratkan negara Israel dan kelahiran semula orang Yahudi di tanah airnya”, akan berdepan hukuman mati.
  • November lalu, Menteri Keselamatan Israel, Ben-Gvir memperkenalkan hukuman mati terhadap warga Palestin yang didapati bersalah membunuh orang Israel, sebagai syarat untuk pihaknya menyertai kerajaan gabungan Netanyahu.

Jawatankuasa Perundangan Menteri Israel pada Ahad meluluskan rang undang-undang yang membenarkan hukuman mati bagi warga Palestin yang dituduh sebagai pengganas, lapor media Israel.

Menurut rang undang-undang itu, sesiapa yang “sengaja atau tidak sengaja menyebabkan kematian seorang warga Israel dengan tujuan untuk memudaratkan negara Israel dan kelahiran semula orang Yahudi di tanah airnya”, akan berdepan hukuman mati.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu dan Menteri Keselamatan Israel, Itamar Ben-Gvir mengeluarkan kenyataan bersama bahawa “pada hari yang sukar ini, apabila dua rakyat Israel dibunuh dalam serangan pengganas Palestin, tidak ada yang lebih simbolik daripada meluluskan hukuman mati bagi pengganas”. 

“Ini adalah undang-undang moral, dan adil, yang wujud dalam demokrasi terbesar di dunia dan lebih-lebih lagi di negara yang mengalami keganasan terhadap rakyat Israel,” kata kenyataan itu.

November lalu, Ben-Gvir memperkenalkan hukuman mati terhadap warga Palestin yang didapati bersalah membunuh orang Israel, sebagai syarat untuk pihaknya menyertai kerajaan gabungan Netanyahu. 

Sumber: Palestine Chronicle

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Antarabangsa

TV Belgium tayang mesej pro-Palestin, potong siaran nyanyian artis Israel di Eurovision

Penyiar kebangsaan perkhidmatan awam Belgium mengganggu liputan separuh akhir pertandingan nyanyian Eurovision pada Khamis untuk memaparkan mesej mengutuk “pelanggaran hak asasi manusia” dilakukan Israel.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Mesej yang dipamerkan dari saluran VRT semasa pertandingan nyanyian Eurovision.
  • Penyiar kebangsaan perkhidmatan awam Belgium mengganggu liputan separuh akhir pertandingan nyanyian Eurovision pada Khamis untuk memaparkan mesej mengutuk “pelanggaran hak asasi manusia” dilakukan Israel.
  • Irish Mirror melaporkan saluran VRT bertindak memancarkan mesej itu ke seluruh Belgium pada awal persembahan selepas negara pendudukan haram tersebut layak ke perlawanan akhir pada malam Sabtu.
  • Pertandingan tahun ini banyak dicemari kontroversi melibatkan penyertaan Israel dalam pusat muzik di benua itu.
  • Perkara itu dikongsi secara meluas di media sosial berikutan mesej yang dipamerkan VRT.
  • “Ini adalah tindakan kesatuan. Kami mengutuk pencabulan hak asasi manusia (dilakukan) negara Israel. Israel juga menghancurkan kebebasan akhbar. Itu sebabnya kami mengganggu tayangan sementara waktu. #CeaseFireNow #StopGenocideNow,” kata kenyataan itu.

Penyiar kebangsaan perkhidmatan awam Belgium mengganggu liputan separuh akhir pertandingan nyanyian Eurovision pada Khamis untuk memaparkan mesej mengutuk “pelanggaran hak asasi manusia” dilakukan Israel.

Irish Mirror melaporkan saluran VRT bertindak memancarkan mesej itu ke seluruh Belgium pada awal persembahan selepas negara pendudukan haram tersebut layak ke perlawanan akhir pada malam Sabtu.

Pertandingan tahun ini banyak dicemari kontroversi melibatkan penyertaan Israel dalam pusat muzik di benua itu.

Perkara itu dikongsi secara meluas di media sosial berikutan mesej yang dipamerkan VRT.

“Ini adalah tindakan kesatuan. Kami mengutuk pencabulan hak asasi manusia (dilakukan) negara Israel. Israel juga menghancurkan kebebasan akhbar. Itu sebabnya kami mengganggu tayangan sementara waktu. #CeaseFireNow #StopGenocideNow,” kata kenyataan itu.

Syarikat penyiaran itu turut menjelaskan keputusannya memaparkan mesej itu secara nasional.

“Kami telah menonton insiden mengerikan di Timur Tengah selama berbulan-bulan. Kami yakin bahawa Negara Israel melakukan genosid maka dengan itu, ia sesuatu yang memalukan bahawa adanya calon Israel di pertandingan nyanyian Eurovision.

“Tidak melakukan apa-apa, (dan) hanya menonton, bukan lagi pilihan. EBU (Kesatuan Penyiaran Eropah) malangnya membolehkan penyertaan Israel dan oleh itu kami memutuskan untuk mengganggu siaran.

“Kami berharap untuk menghantar isyarat kepada kerajaan Israel supaya dihentikan pertempuran dan pembunuhan, benarkan pemerhati antarabangsa dan akhbar masuk (Gaza) dan duduk untuk rundingan solusi,” katanya. – The Merdeka times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending